Takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris

Niviaq Korneliussen

  • År: 2021

Analyseret af
Camilla E. Nygaard, Helle R. Meyer, Marcus Franck & Marjun M. Behrens, retorikstuderende ved Københavns Universitet

“Vi har et system, der svigter jer gang på gang, når I har allermest brug for hjælp.”

Den retoriske situation:

Den grønlandske forfatter, Niviaq Korneliussen, fik Nordisk Råds litteraturpris 2021 for romanen Blomsterdalen. En bog, som handler om hvordan det er at leve i et postkolonialt samfund, og de spor og sår fra fortiden som stadig præger Grønland. Korneliussen er kendt for at skrive om ting, vi ikke taler om og bryde tabuer. Blomsterdalen er endnu et eksempel på dette, hvor problematikken med selvmord blandt børn og unge i Grønland italesættes. Bogen bliver flere steder beskrevet som både smuk og meget rå.

Denne tale er hendes takketale fra prisuddelingen, hvor der er mange prominente mennesker til stede såsom nordiske ministre og royale repræsentanter. Her får Korneliussen altså mulighed for at tale til og foran en række magtfulde mennesker, som hun ellers ikke ville have et direkte talerør til.

Hvorfor er denne tale interessant:
Niviaq Korneliussens tale er interessant, fordi hun gennem et brud på forventningerne til den traditionelle takketale formår at tegne et billede af det voldsomme svigt, regeringen i Grønland udsætter landets børn og unge for.
I sin tale gør Korneliussen de håbløse og urimelige levevilkår nærværende for publikummet, og hun bruger sin tale til at vise os, at regeringens svigt ender med at tage livet af alt for mange unge grønlændere.
Med en meget følelsesladet tale viser hun publikum, at de unge ikke engang rigtigt lever, men derimod holder ud, fordi det faktisk er det eneste, de kan gøre.

Video:

Jeg forsøgte at skrive en tale til mit lands ledere. Men det er som at snakke til en mur. Og det er jeg færdig med.

Så den her tale er til dem, jeg skriver for. Til børn og unge derhjemme. I er grunden til, at jeg har fået den her pris.

Vi har den højeste selvmordsrate i verden. I flere generationer har vi mistet rigtig mange, som kunne have været her endnu, som kunne have levet et langt liv.Og ikke kun 20, 15, 12 år gamle. Vi har et system, der svigter jer gang på gang, når I har allermest brug for hjælp. De fratager sig ansvaret – et ansvar, som bliver pålagt jer, selvom I ikke ved, om I kan holde natten ud.

Den her til jer, som finder styrken til at leve en ekstra dag, fordi I håber, at dagen i morgen bliver bedre, og at der måske denne gang er nogen til at tage vare på jer.
Til jer, som lægen, som politimanden, som læreren, som politikeren, ikke længere tror på.
Til jer, der er rædselsslagne, fordi jeres venner forsvinder, selvom jeres liv først lige er begyndt.
Til jer, der bliver smidt ud af kollegiet, når I har forsøgt at tage jeres eget liv.
Til jer, der føler jer grimme, uduelige og som en byrde.Til jer, der har lyst til at leve, men ikke længere kan magte det.

Vi har et modbydeligt system, som tvinger jer til at vælge mellem liv og død. Sandheden er, at vi voksne er ingenting uden jer, og at jeres plads i denne verden er den, der betyder allermest. Undskyld på vegne af alle de voksne, der er ansvarlige for jer, undskyld, fordi I alt for ofte er efterladt til jer selv.

Til jer, som vi har mistet, og som vi ikke længere snakker om. Det kan være, at selv de mest indflydelsesrige og magtfulde mennesker vender blikket den anden vej og håber, at det går væk af sig selv. Men I er her stadig, og vi er rigtig mange, der værdsætter jer og tror på jer.

Så tak til alle jer unge, jeg har mødt på min vej. Tak, fordi I er så kærlige, så dygtige og så smukke. Tak, fordi I har tillid til mig. Det er en gave, som jeg har den største respekt for og aldrig vil tage for givet. Jeg vil gøre alt i min magt at tale jeres sag, at være her for jer. Tak, fordi I holder ud i det mørkeste tider, og tak fordi, I er til. Den her pris er takket være jer.

Det siger retorikerne:

Takketalen hører hjemme i lejlighedstalegenren, der grundlæggende handler om at hylde eller kritisere nogen. Dét, der er bemærkelsesværdigt ved Niviaq Korneliussens takketale er, at hun gør begge dele: hun hylder de grønlandske børn og unge for deres styrke, mens hun kritiserer det grønlandske system for at svigte dem og gøre livet så hårdt for de unge, at bare dét at leve, kræver en urimelig stor mængde styrke.
Korneliussen lykkes med at holde en en rørende takketale, der med de konkrete og nærværende vidnesbyrd om de grønlandske børn og unges barske livsvilkår, har stor gennemslagskraft.
Talens brug af modsætningspar er med til at tale ind i en større kontrast, der er mellem landets magtfulde voksne og den svigtede barn- og ungdom. Med dette viser Korneliussen os den store afstand og kløft, der er mellem de to parter.
Modsætningen mellem de to parter er ikke kun tydelig i de antiteser, vi har peget på i analysen, men også generelt i talens sprog. Korneliussen hylder og takker de unge for deres tilstedeværelse og udholdenhed, hvorimod hun bruger den sparsomme opmærksomhed, hun giver de voksne i begyndelsen af talen, til at udtrykke sin opgivenhed og dybe frustration overfor dem. Denne udelukkelse af de voksne kan forekomme provokerende, men den er også med til at udpensle det mørke virkelighedsbillede, talen skriver frem. I sidste ende munder denne afstand ud i modsætningen mellem liv og død - den modsætning som netop er på spil for børn og unge i Grønland.

  1. Her afskriver Korneliussen en del af det forventede publikum til hendes takketale - nemlig det officielle Grønland, der som en del af Nordisk Råd har givet hende prisen. Hun kritiserer sit lands ledere og det er tydeligt fra starten af talen, at hun ikke vil holde en forventelig takketale.
  2. Her laver Korneliussen en fokusforskydning og sætter en ny kurs for talen. Hun skaber et nyt primært publikum, nemlig børn og unge i Grønland.
  3. Hun sætter rammerne for, hvad omstændighederne for talen skal være. Det er et brud genreforventningerne, men samtidig er hun tro mod Blomsterdalens budskab.
  4. En effektfuld tretrinsraket, der med de faldende aldre understreger det groteske i situationen. Dette greb tilføjer dramatik og rytme til talen.
  5. Her opridser Korneliussen antitesen (modsætningen) mellem regeringen, der gang på gang svigter landets børn og unge, når de allermest har brug for hjælp. Det viser paradokset i, at de lidende børn og unge bliver ignoreret af de mennesker, der har magten til at hjælpe.
  6. Her starter et gentagelsesmønster, der fortsætter ned igennem talen, hvor Korneliussen taler direkte til dem, der berøres af regeringens svigt. Gentagelsen skaber rytme og understreger, hvem denne tale er til for.
  7. At Korneliussen nævner konkrete erhverv gør budskabet mere nærværende og tydeligt, fordi det konkrete er med til at skabe identifikationsmuligheder.
  8. Endnu en hårdtslående modsætning.
  9. Her ses endnu et eksempel på tekstens nærvær, som Korneliussen skaber ved at være konkret i sine beskrivelser.
  10. Korneliussen gør igen brug af modsætninger, her mellem lysten til at leve, men ikke at kunne magte det.
  11. Her undskylder Korneliussen på vegne af Grønlands regering. Man kan diskutere, hvorvidt hun har adkomst til at undskylde på andres vegne, eller om hun her træder udenfor sin egen rolle. Omvendt kan det også ses som en stikpille til regeringen, idet hun hænger dem ud for ikke engang at kunne give en undskyldning.
  12. Ved at italesætte dem der ikke længere tales om, vækker Korneliussen dem på sin vis til live igen. Hun påpeger, at problemet går tilbage i tid, og at vi ikke må glemme eller vende det blinde øje til. Dette ekspliciterer Korneliussen i de efterfølgende linjer.
  13. Her udpensler Korneliussen hvor barsk situationen er, da det eneste håb, de unge efterlades med i slutningen af denne tale er, at de skal fortsætte med at holde ud.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her