Appel om porno

Ulrikke Falch

  • År: 2017
  • Sted: Studentersamfundet, Trondhjem

Analyseret af
Natasja Johanne Jensen, Malene Hjort Berthelsen, Elias Ben Afia, Beinta Sunddal Pedersen og Amalie Jakobsen, retorikstuderende ved Københavns Universitet

“Vi reduserer sex til noe som har store konsekvenser, alvorlige følger”

Hvorfor er denne tale interessant?

Ulrikke Falchs tale er interessant, da det lykkes hende at tale om et svært emne på en værdig måde, så både Falch og publikum føler sig tilpas i situationen. Talens emne, porno, har i mange årtier været tabubelagt, og er det stadig i høj grad. Det forsøger Falch at lave om på med sin åbenhed og sin ligefremme tilgang til porno og dens indvirkning på især unge mennesker.

Hun deler ud af egen erfaring, og omgår emnet med en seriøsitet, der højner hendes etos. Hun bruger humor for at gøre det lettere fordøjeligt for publikum, men hendes egen vinkel er præget af et alvorligt og ambitiøst ønske om at ændre vores opfattelse af porno.

Den retoriske situation

Talen er fra et samfundsmøde ved Studentersamfundet i Trondheim, Norge og blev afholdt d. 25. februar 2017 under overskriften “fitte” (“fisse”). Studentersamfundet er for studerende eller mennesker med tilknytning til studenterlivet i og omkring Trondheim. For at blive medlem skal man være fyldt 18 år, og man betaler et kontingent for sit medlemsskab. Dette siger noget om deres publikum og seriøsiteten af deres arrangementer, hvor de både beskæftiger sig med politik, kultur og generelt emner, der er oppe i tiden.

Ulrikke Falch er en norsk skuespillerinde bedst kendt for sin medvirken i kultserien SKAM, som gik sin sejrsgang i hele verden fra 2015-2017. Den blev meget populær i blandt det yngre segment, da serien fremstiller de unges udfordringer. Falchs spillede rollen som Vilde: En usikker og sexfikseret pige. Efterfølgende har Falch brugt sin stemme på blandt andet Instagram til at sætte fokus på kønsnormer, feminisme og at gøre op med kropsidealer.

For et halvt år siden hadde jeg ikke hørt om voldtektskultur.

For meg var det vanskelig å forstå at det eksisterte normalisering av voldelig sex, at vold kunne være sexy og at porno faktisk la grunnlag for seksualitet. Men så innså jeg logikken idet.

Jeg begynte selv å se på porno som syvåring.

Tidlig på morgenen, før skolen startet, plasserte jeg meg foran den stasjonære PC-en med et teppe over, slik at den som mulig kom inn i rommet, ikke kunne se hva jeg så på.

Det første søkeordet jeg tastet inn, var porno. Og der åpnet det seg et helt nytt univers. «Big cock», «pregnant lady getting fucked in the backseat of my car», «asian girls», hentai- porno, dyreporno.

Jeg var syv år og søkte opp noen fete titler som eksisterer på internettet:

«Three men and a little whore» - «Intercourse with a vampire» - «First time with daddy» - «Is it okay that she's my step daughter 1» og oppfølgerne 2, 3, 4, 5, 6, og 7.

Jeg kan ikke huske hvor interessen for porno oppstod. Om mulig var det at det ikke var noen som fortalte meg om sex, og at jeg hadde hørt at Jakob i klassen hadde tatt på Julie sin tiss da han overnattet, og at jeg lurte på hvordan det fungerte?

Hvordan har man sex? Hva er sex? Hva liker jeg? Hva liker menn? Jeg var en syvåring med store spørsmål…

Det er sikkert noen i salen som har fått forespørselen «kan jeg komme i ansiktet ditt?»

Derfor ble jeg nysgjerrig på hva menn kunne finne opphissende ved denne såkalte «money-shotten». Jeg leste at menn kunne tenne på å undertrykke sin partner, at menn tente på at de kunne se partnerens ansikt idet han kom.

Og jeg vil være så frekk å påstå at kvinner ikke opplever særlig mye tilfredsstillelse av en porsjon sperm i håret.

Jeg spurte kompiser om hva som var opphissende med å komme en jente i ansiktet. De fleste kunne ikke svare, men jeg la frem noen teorier: Var det det kontrollerende, undertrykkende aspektet? Likte du å se jenta i øynene?

Det riktige svaret er at dette er en pornografisk fremstilling av tilfredsstillelse. Det var ikke en mann som ved uhell kom over dama sitt ansikt og tenkte:«Å fy, det der var sykt digg, det må jeg anbefale alle kompisene mine».

Det er pornografien som har fremstilt dette som en sexy ting.

90 prosent av alle scener i bestselgende pornofilmer inneholder en voldelig handling, enten psykisk eller fysisk, eller også begge deler.

Og sannheten er at pornografi er den mest tilgjengelige seksualundervisningen. Den er skamløs, lett å skjule, og den er grafisk.

Hvorfor spørre kontaktlæreren i 9C om hvordan man har sex, når man heller kan søke opp «big cock» på nettet og få tilstrekkelig med informasjon uten å drite seg ut foran resten av klassen?

Hvis noen mannlige i salen er uenige og opplever en «money shot» som underliggende, biologisk tilfredsstillende, må du gjerne forklare meg hva greia er. Jeg har aldri kommet en jente i ansiktet, og det kan jo godt hende det er digg...

Jeg vet ikke hva dere lærte dere i seksualundervisningen dere mottok. Jeg antar at dere lærte om beskyttelse mot kjønnssykdommer og graviditet.

En kondom over en banan, de forskjellige prevensjonsmetodene, mensen, fruktbarhet og kanskje en liten innføring i orgasme.

Min kontaktlærer forklarte at det kilte i kroppen, og at man så stjerner. Et godt forsøk på en forklaring var det i hvert fall.

Seksualundervisningen består fortsatt av å forhindre kjønnssykdommer og graviditet.

Vi reduserer sex til noe som har store konsekvenser, alvorlige følger.

Det som er så naturlig, rotete, keitete, klissete, fuktig, deilig, tilfredsstillende og MENNESKELIG, blir redusert til noe vi må passe oss for.

Det er ikke rart at vi søker til pornoen.

90 prosent av 16 år gamle gutter ser på porno, 60 prosent av 12 år gamle gutter.

Fra ung alder blir de lært at kvinner er noen som vil ha deg, noen som byr seg frem til deg, og som ber om å bli pult - over et skrivebord, en vask, et operasjonbord, i et baksete, av tre menn, av stefaren sin, av faren sin.

Vi lærer ikke om grensesetting, samtykke, seksualitet eller forskjellige type relasjoner.

Hvor flott hadde det ikke vært om vi kunne forebygge voldelige forhold fordi elevene i en alder av 14 lærer seg definisjonen på mishandling psykisk og fysisk?

Hvis noen hadde fortalt meg at «fittefis» var helt vanlig, hadde jeg kunnet unngå mye skam og ydmykelse.

Det er nettsider som tilbyr eksplisitt videoer av jenter som «gagger».

Til de som ikke har hørt om fenomenet «gagging», så består det altså av at man dytter penisen sin så langt ned i kvinnens hals at hun er på randen til å kveles og kaste opp. Hun har gjerne en del maskara på øyevippene, slik at man ser tydelig at hun får tårer i øynene, brekker seg og kveles. Det er «gagging».

Når vi vet at pornografi er den mest tilgjengelige seksualundervisningen, kan vi se for oss konsekvensene for neste generasjon, som er oppfostret på hardcore porno.

Til den dag begge kjønn setter pornofantasiene ut i livet med partnere.

Ungdommene møter sterke forventninger om hva man bør si ja til av seksuelle aktiviteter, og krav til utseende.

Nesten ingen snakker med voksne om porno. Om ingen gir dem et annet bilde enn det de får fra pornoen, kan pornoen ligge til grunne for seksualitet. Og det er her seksualundervisningen spiller en stor, viktig rolle.

Hva er da løsningen? Hvordan kan vi minske presset og forklare situasjonen til ungdom?

Når jeg snakker med ungdommens skoleelever, forteller de meg ofte at de er uenige.

De synes ikke det er så mye press på dem, de synes det er greit at Kylie Jenner poserer halvnaken på Instagram-feeden deres, og de er opptatt av at alle skal ha lov til å uttrykke seg. Også bloggar.

De er naive, for det er dette de er vant til. Jeg pleier å oppfordre ungdom til å bli sinte. Rette sinnet sitt mot urettferdighetene og skjevhetene i samfunnet, fremfor å rette sinnet mot seg selv.

Fremfor å tro at man er unormal og ikke passer inn, vil jeg at de skal bli bevisste på normene som begrenser dem, og de overveldende inntrykkene de blir truffet av hver eneste dag, gjennom mediene, reklame og sosiale medier.

For det påvirker dem. Selvfølelsen blir rammet, men de er det ikke bevisst.

Jeg tror på at kunnskap er løsningen til det meste. Vi må undervise ungdom i sin egen hverdag og deres eget selvhat.

For selvhatet er tilgjengelig hver eneste dag, verktøy for å bedre selvfølelsen eksisterer ikke.

Forklaringen på at jenter opererer underlivet eller leppene eller rumpa, er at all ungdom forsøker helt konkret å bli som alle andre, å være normale.

De har ikke behov for å bli bedre enn andre, sterkere enn andre eller vakrere enn andre. Men de drives av en underliggende følelse av ikke å være bra nok.

De vil bare være bra nok. De vil bare være normale.

Da må vi skape større rom for hva som anses som normalt.

Det siger retorikerne

Ulrikke Falch har generelt set lavet en god tale, hvor hun udviser humor og velvillighed overfor publikum, som griner og føler sig fanget af Falchs tale, selvom emnet er tabuiseret.

I talen kommer hun vidt omkring emnet; eget forhold til porno, voldtægts- og pornokultur, seksualundervisning i skolen, kropsidealer og ungdommens selvhad. Alle disse fokuspunkter kan indgå i samme semantiske skema og overordnede emne, men Falch kunne med fordel have kogt talen ind og skåret nogle af de mange fokuspunkter fra. Det ville have medført, at talen havde fremstået skarpere med et tydeligere formål.

De mange fokuspunkter gør talen lettere rodet, og formålet som stod klart i starten, at kritisere normaliseringen af voldelig sex, bliver sløret, jo flere af punkterne hun inddrager.

  1. Ulrikke Falch får meget tidligt vist sit kendskab til emnet gennem et narrativ, og at hun taler af erfaring (phronesis, som er en etosdyd). At hun får etableret sit etos overraskende tidligt, mener vi, er godt. Det kan dog også formodes, at Falch har højt etos, inden hun stiller sig op på talerstolen, grundet sin medvirken i kultserien SKAM.
  2. Falch viser igen stort kendskab til porno gennem de eksplicitte titler og ved at nævne så mange forskellige titler. Samtidig imødekommer hun publikum og viser, at hun ikke dømmer nogen, fordi hun selv har set meget porno. Endvidere er hun humoristisk, når hun opremser, at hun har set alle opfølgerne til en af pornofilmene.
  3. Her vækkes publikums interesse, og de bliver inddraget ved at Falch foregriber, at nogen i salen har fået spørgsmålet tidligere.
  4. Falch imødekommer eventuel modstand ved at lave en gendrivelse og samtidig vise velvilje(eunoia) over for sit publikum ved at bruge ordet "påstå". Desuden bruger hun humor i ordet "frekk"'s dobbeltbetydning. Fræk har netop en stor tilknytning til porno og synet på kvinder i pornokulturen, hvilket Falch synes er negativt.
  5. Her er nogle retoriske spørgsmål, som har til formål at aktivere lytteren og få dem til at reflektere over spørgsmålene.
  6. Der er igen humor på spil, som hjælper til at gøre det tabubelagte emne mere håndgribeligt og nemmere at tale om.
  7. Påstanden tager udgangspunkt i, at det er en generelt godtaget opfattelse, at porno har skabt "money shots". Falch får draget en hurtig konklusion om, at "money shots" er en "sexy ting", fordi pornografien har fremstillet det sådan. Der tages slet ikke højde for, at man kan være uenig i den påstand. I bund og grund kan Falchs påstand modargumenteres ved at sige "jeg er uenig, jeg har aldrig set porno og kan godt lide "money shots"".
  8. Her er et logosargument, hvor hun inddrager statistikker for at understøtte sin påstand om, at voldtægtskultur i porno finder sted. Hvor Falch har de 90% fra, er dog uklart, og argumentet havde været stærkere, hvis hun havde præsenteret sin kilde.
  9. Umiddelbart viser Falch velvilje over for især sit mandlige publikum, når hun forsøger at sætte sig i deres sted. Nogle mænd vil dog kunne føle sig stødt, hvis de nyder et "money shot". Falch imødekommer dog dette med sin brug af humor og ironi, idet hun beder om at høre mændenes erfaring, siden hun ikke selv kan udføre et "money shot". Brugen af ordene "underliggende, biologisk tilfredsstillende", kan dog give bagslag, da det kan blive for sarkastisk. Det kan komme til at lyde som om mænd ligger under for sin dyriske lyst uden at have nogen form for selvkontrol.
  10. Her ironiserer hun over kontaktlærerens manglende evne til at forklare sex på et sagligt plan. Ved at bruge ironi, får hun sagt det på en indirekte, humoristisk måde, frem for at lyde fordømmende.
  11. Falch bruger her et patos-argument. Hun påpeger, at seksualundervisningen fejler ved kun at fokusere på bagsiden af sex; kønssygdomme og uønsket graviditet. Hun pointerer, at den glemmer at undervise i, hvad sex egentlig er, og hvor rar, dejlig og naturlig en akt det er. Det resulterer altså i, at unge mennesker søger mod pornoen for at finde ud af, hvordan man egentlig dyrker sex.
  12. Falch hiver her statistik ind, og får styrket sin logos yderligere. Falch har igen ingen kilde på tallene, hvilket kunne have stillet argumentet stærkere.
  13. Efter et længere afsnit hvor Falch taler på vegne af et "vi", skifter hun her til en personlig vinkel. Det fungerer godt, at hun tager følelser som ydmygelse og skam på egne skuldre, og dermed gør det muligt for lytterne at identificere sig med hende.
  14. I dette afsnit forklarer Falch hvad "gagging" er. Hun beskriver det meget detaljeret, så det bliver muligt for lyttererne at se det for sig. Det er et effektivt virkemiddel at få lyttererne til at kunne danne sig billeder for sit indre øje. Dette kaldes evidentia
  15. Falch inddrager Kylie Jenner som symbol på ungdommens usikkerheder og forestillinger om kropsidealer. Kylie Jenner skaber grundlag for identifikation på godt og ondt, da hun er et ekstremt ikon i mediebilledet. Fokusskiftet væk fra porno er en svaghed, fordi det bliver uklart, hvilket formål inddragelsen af Kylie Jenner skal tjene.
  16. På den ene side kan det virke nedladende, at Falch kalder de unge skoleelever for naive. På den anden side er Falchs publikum en del ældre, og hun prøver i bund og grund at beskytte skoleelverne fra deres egen falske bevidsthed; de tror, at det er helt normalt at lave om på sig selv og efterleve idealer, fordi de unge hele tiden ser det i mediebilledet. Deres erfaring er imidlertid ikke lig virkeligheden.
  17. Fra inddragelsen af Kylie Jenner skifter Falchs fokus fra porno og dens indvirkning på unge til et meget bredere fokus. Det handler pludselig om alle ungdommens udfordringer, og hvad de er usikre i. Vi kan godt se, hvordan selvhad kan have noget med porno at gøre, men talen havde virket skarpere, hvis Falch havde koblet hendes pointer til sit fokus på porno.
  18. Her ses både en tretrins-raket og en epifor. Epifor er gentagelse af sidste led i sætningen. De to virkemidler medvirker til at sætte ekstra fokus på dette sted i talen.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her