Fra dagligdag til eventyr

  • Tid: 45-60 minutter
  • Antal: 10-30
  • Udstyr: Ingenting
  • Forberedelse: Ingen

Giver en oplevelse af at kunne folde en historie ud, så den går fra det banale til det fantastiske. Træner deltagernes kreative fortælleevne og skaber en tryghed, da fortællingen stadig foregår i et trygt rum.

Del holdet ind i grupper á tre, og bed dem sætte sig, så de danner en cirkel af små grupper i rummet.

Hver gruppe aftaler, hvem der er A’er, B’er og C’er.

A’s opgave

Fortæl om en situation for nylig, hvor du havde et problem, men som du løste på en måde, du er tilfreds med og glad for. Det kan være, at du var løbet tør for spaghetti, da du skulle lave 'pasta pesto', men så brugte du tynde gulerodsstrimler i stedet, eller måske var du lige ved at blive smidt ud af gymnasiet pga. fravær, men så holdt du en tale for rektor, der benådede dig. Stort eller småt! Fortællingen skal vare 2-3 min.

Når alle A’ere er færdige med at fortælle, rejser alle B’ere sig op og går hen og sætter sig i den næste gruppe. Alle B’ere går i urets retning.

B’s opgave

Skal fortælle den historie, hun har hørt A fortælle, men skal male med en lidt bredere pensel, gøre historien til et melodrama, forstørre og overdrive – MEN B skal samtidig bevare kernen i historien. Historien skal fortælles som en jeg-fortælling.

Når alle B’ere er færdige, rejser alle C’ere sig op og går hen og sætter sig i den næste gruppe. Alle C’ere går mod urets retning.

C’s opgave

C skal nu fortælle den historie hun har hørt fra B, men skal flytte historien til et eventyrunivers. Det skal være befolket med konger, prinsesser, trolde, hekse, trylleformularer, og drager. Måske er skolen blevet til et slot, mobiltelefonen er blevet et magisk spejl, og cyklen er blevet til en enhjørning.

Du skal som underviser holde øje med, at alle er færdige med den ene runde, før du introducerer den næste.

Når I har været gennem alle tre runder, starter du med at spørge, om A’erne kunne genkende deres historier.

Spørg til, hvad der var sket med den, og hvordan det var at høre den som et eventyr. Herefter går du over til at spørge, hvilke elementer, der udgør en god fortælling.

Afslutningsvis kan snakken udvikle sig til en mere generel snak om brug af fantasi i fortællinger. Hvor meget kan man tillade sig at digte for at gøre en fortælling mindeværdig?

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her