Men pludselig... men heldigvis!

  • Tid: 20 minutter
  • Antal: 4-20
  • Udstyr: Sætningskort
  • Forberedelse: Lav sætningskort og sæt dig ind i fortællingens struktur

En fortælling bliver hjulpet godt på vej af nogle helt faste sætninger. Denne øvelse hjælper med at give fortællinger struktur.

Underviserens introduktion:

Introducér eleverne til en forsimplet udgave af fortællingers struktur, der består af følgende elementer (hvis du vil læse mere om struktur i fortællinger og myter, kan du med fordel orientere dig i Joseph Campbells værk om myter: The Hero's Journey):

  • Der var engang… (normaltilstanden)

  • Men pludselig… (afbrydelse af normaltilstanden, introduktion af konflikt)

  • Men heldigvis… (etablering af en ny normaltilstand, løsning af konflikt)

Det er en god idé at få de tre elementer ind på rygraden, så det bliver naturligt for eleverne at tænke dem ind, når de næste gang skal bruge en fortælling, eksempelvis i forbindelse med en tale.

Selve øvelsen

I øvelsen præsenteres eleverne for en startsætning, der sætter scenen til en fortælling. Du kan se et par eksempler nedenfor, men du kan også bede eleverne selv skrive en kort startsætning.

Eksempler på startsætninger:

  • "Der var engang en bagerjomfru, som stod i en bagerbutik på Brønshøj Torv og kedede sig..."

  • "Der var engang en pensionist, der hed Inger, der sad i en jeep på safari i Kenya…"

  • "En dag, da det stod ned i stænger, kom min barndomsveninde og bankede på ruden…"

  • "En dag, da jeg skulle med toget til Odense, gik jeg mod stationen og kiggede ned i jorden..."

Sæt eleverne sammen i grupper af to eller flere, og lad nu hver elev på skift fortælle en kort historie (2-3 min) ud fra startsætningen. Når de er gået i gang med fortællingen, er det obligatorisk på et tidspunkt at sige de præcise sætninger "Men pludselig..." og senere "Men heldigvis..." - det vil hjælpe til at få en god struktur ind i fortællingen.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her