Fri snak versus oplæsning

  • Tid: 30-40 minutter
  • Antal: 2-20
  • Udstyr: Smartphones, en avisartikel, pen og papir
  • Forberedelse: Find en avisartikel

Denne øvelse handler om at illustrere forskellene på oplæsning og dynamisk hverdagstale.

Eleverne går sammen to og to og sætter sig med en smartphone mellem sig, som optager under øvelsen. Først fortæller den ene elev, hvad han eller hun har lavet den foregående dag, og bagefter er det den anden elev.

Når begge elever er færdige, lytter de optagelsen igennem og noterer på et stykke papir, hvordan det lyder. Taler de hurtigt eller langsomt? Er de monotone eller varierer de i tempo og tone? Holder de pauser, lyder de glade eller triste, lægger de tryk på mange ord? Og så videre...

Herefter får eleverne en kort avisartikel eller lignende og gentager øvelsen: de læser på skift tekststykket højt med optageren tændt og bagefter lytter de optagelsen igennem og skriver ned: lyder de anderledes, når de læser op? Hvordan lyder de anderledes, og hvad synes de selv lyder bedst eller mest levende? Eleverne kan bruge de samme spørgsmål som i første del af øvelsen, så de kan opdage, præcis hvad forskellene består i.

Til sidst kan I samle op fælles: blev I overraskede over forskellene? Har I før tænkt over forskellen på oplæsning og hverdagstale?

Øvelsen har til formål at vise, hvor stor forskel der er på den spontane tale op oplæsningen. Det skaber en bevidsthed om, hvor meget man skal arbejde på en talerstol for at få sin tale til at lyde naturlig og spændende.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her