Powerpose

  • Tid: 10 minutter
  • Antal: 1-50
  • Udstyr: Ingenting
  • Forberedelse: Prøv øvelsen af på egen krop

Powerpose er en nem parathedsøvelse, der er rigtig god at lave, inden man “går på”. Rent hjernekemisk er øvelsen med til at højne niveauet af testosteron i kroppen, mens det sænker niveauet af stresshormonet kortisol.

I stående position er der to variationer af Powerpose: Wonder Woman pose og X-pose. Gennemgå begge versioner med eleverne, og bed dem om efterfølgende selv at finde ud af, hvilken en der giver mest mening for dem hver især. Øvelsen kan være med til at reducere nervøsitet, øge evnen til at håndtere stress, give selvtilliden et løft. Den gør generelt kroppen ‘parat’.

Wonder Woman: Bed eleverne om at stå med fødderne i en god hoftebreddes afstand med vægten hvilende stabilt på hele foden. Bed dem om at slappe af i knæene ved kort at vippe op og ned i knæene, indtil de ikke føles låst. Eleverne skal nu kippe hoften lidt - det skal føles som om at de skubber deres køn lidt opad og frem, så de spænder i de nederste mavemuskler og kan mærke det i musklerne i bagdelen. Næsten som om de spænder ballerne en smule sammen.

Bed dem om at tænke på, hvordan Wonder Woman ville stå (hav evt. et billede af hende, hvis de ikke kan genkalde sig det). De skal nu sætte hænderne i hoften, holde brystet bredt og åbent og hovedet lige og stolt placeret. De skal virkelig stå, som om de har styr på hele byen, og at ingen kan løbe om hjørner med dem. Lad eleverne stå i denne positur i et minut eller to, mens de trækker vejret roligt og dybt, gerne med lukkede øjne.

X-pose: Ved X-pose er fremgangsmåden næsten den samme. I stedet for at placere hænderne på hofterne, rækker eleverne armene opad i sejrsposition, således at de med arme og ben former et stort X. Her står de i et minuts tid eller to, mens de trækker vejret roligt og dybt, gerne med lukkede øjne.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her