Fri snak versus oplæsning

  • Tid: 30-40 minutter
  • Antal: 2-20
  • Udstyr: Smartphones, en avisartikel, pen og papir
  • Forberedelse: Find en avisartikel

Denne øvelse handler om at illustrere forskellene på oplæsning og dynamisk hverdagstale.

Eleverne går sammen to og to og sætter sig med en smartphone mellem sig, som optager under øvelsen. Først fortæller den ene elev i parret, hvad vedkommende har lavet den foregående dag, og bagefter er det den anden elev.

Når begge er færdige, skal eleverne nu lytte optagelsen igennem og nedfælde på et stykke papir: Hvordan lyder de? Taler de hurtigt eller langsomt? Hvilke tryk lægger de hvor?

Herefter får eleverne en kort avisartikel eller lignende og gentager øvelsen: Eleverne læser på skift tekststykket højt med optageren tændt og bagefter lytter de optagelsen igennem og nedfælder: Lyder de anderledes, når de læser op? Hvordan lyder de anderledes, og hvad synes de selv lyder mest dynamisk?

Saml til sidst op i plenum: Blev deltagerne overraskede over forskellen? Har de før tænkt over forskellen på oplæsning og hverdagstale?

Øvelsen har til formål at vise, hvor stor forskel der er på den spontane tale op oplæsningen. Det skal skabe en bevidsthed over, hvor meget forskel der kan være i dynamikken i det mundtlige sprog og inspirere eleverne til at variere deres sprog og finde den rette balance mellem det sludrende og teksttunge.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her