Ensomme vokaler

  • Tid: 5-10 minutter
  • Antal: 1-20
  • Udstyr: Linjer fra en sang
  • Forberedelse: Ingen

Styrker artikulationen og skaber mere lydlige og artikulerede vokallyde.

Bed eleverne om at sige et stykke tekst eller en linje fra en sang. I denne øvelse tager vi udgangspunkt i “Se, hvilken morgenstund”, men det kan være en hvilken som helst anden sang, blot deltagerne kender teksten nogenlunde.

I fællesskab siger I nu linjen højt et par gange og lytter efter vokallydene.

Herefter skal deltagerne kun sige vokalerne. Det vil sige vokalernes reelle, fonetiske lyd og ikke navnet på bogstavet. Altså; ”SE, hvElkØn mÅrgØnstÅnd”. Vokallydene skal bindes sammen, når eleverne siger dem, og de skal overdrive formningen af vokalerne med munden. Det skal altså lyde noget i retning af “E-E-Ø-Å-Ø-Å” ud i en køre - uden pauser mellem vokalerne.

Når eleverne har sagt vokalerne, skal de gå tilbage til at sige sætningen helt almindeligt igen og bemærke forskellen fra første gang de sagde sætningen. Og gerne hvordan vokalerne klinger mere klart med en fyldigere klang.

Øvelsen kan udfoldes ved at fortsætte med flere linjer i sangen:

  • Se, hvilken morgenstund!
  • Solen er rød og rund.
  • Nina er gået i bad.
  • Jeg' spiser ostemad.
  • Livet er ikke det værste man har
  • Og om lidt er kaffen klar.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her