Øvelser: Eleverne holder taler
Der vil helt sikkert være stor forskel på, hvor trygge og rutinerede talere eleverne er. For nogle vil det være en kæmpe udfordring at skulle stille sig op og tale til en gruppe, for andre er det netop det at skulle performe, der tiltrækker. Ligegyldigt hvilken sammensætning af elever du har, er det vigtigt, at I sammen skaber et rum, hvor alle trygt kan sætte sig selv på spil. Det bør du tale med eleverne om allerede første gang, I ses. Du kan også inddrage øvelser, der anskueliggør, hvordan publikums opførsel påvirker taleren.
Og så er det bare om at få holdt nogle taler. Læg ud med nogle af de simplere øvelser og med taler, der er tilsigtet det faktiske publikum, altså de resterende elever og dig. Senere kan øvelserne blive sværere, og du kan også lade eleverne forestille sig, at de taler i andre situationer - til en fest, på Folkemødet eller lignende.
På den måde udfordres eleverne ved, at de skal forestille sig, hvordan de bedst taler til nogle mennesker, de ikke kender og måske ikke deler holdninger med. De skal da, inden de holder talen, kort opridse situationen (sted, talerens relation til publikum, publikums viden og holdning til emnet inden talen - plus andet af relevans), så du og de andre ved, hvem talen er tiltænkt og kan vurdere, hvordan den ville fungere i situationen.
Med mindre I gør det som en særlig øvelse, og alle kender præmisserne, bør eleverne holde talerne som sig selv. De skal altså ikke (i langt de fleste tilfælde i hvert fald) forestille sig, hvordan de ville tale, hvis de skulle takke for Nobels Fredspris eller trække sig som partiformand efter et dårligt valg. Den slags øvelser er sjove og træner genrebevidsthed, men idéen med et taleværksted er primært, at eleverne skal udvikle sig selv som talere, ikke som skuespillere, og vægten af øvelser bør derfor ligge på taler, eleverne holder som sig selv. Det er oplagt at tænke højskolens årshjul ind og lægge op til at eleverne øver sig på taler, de senere holder for hele skolen.