Visualisering

  • Tid: 5-15 minutter
  • Antal: 2-10
  • Udstyr: Ingenting
  • Forberedelse: Ingen

Når talesituationer er forbundet med nervøsitet, kan det hjælpe at lave denne visualiseringsøvelse og blandt andet spørge sig selv: hvad er det værste, der kan ske?

Få eleverne til at forestille sig den konkrete situation, de er nervøse for (eventuelt med lukkede øjne) i et minuts tid. Herefter tager I en fælles snak: hvad er det, de er nervøse for? Hvorfor er de nervøse for det? Hvad er det værste, der kan ske? Hvor slemt er dét? Bliv ved med at spørge ind til situationen, indtil den er brudt ned og blevet konkretiseret og afdramatiseret:

"Jeg er bange for, at jeg glemmer talen" - "men så har du jo dit manuskript, og du kan vælge at skrive det helt ordret ned"

"Jeg tror, mange vil synes min tale er kedelig" - "men vi har hørt den her på holdet, og den fungerer jo godt".

"Jeg bliver nok alt for rørt" - "Det er helt i orden. Faktisk synes folk tit, at det er sympatisk, hvis du udviser følelser."

Gør efterfølgende det samme med sætningen: "hvad er det bedste, der kan ske?" Bliv ved, til eleven forestiller sig, at situationen faktisk er en god oplevelse, og nervøsiteten er afdramatiseret.

Med denne øvelse forsøger man at ændre på følelsen af at “sådan er det bare” ved at visualisere, hvordan situationen kan opleves uden nervøsitet eller fejl. Øvelsen italesætter situationer med en mere konstruktiv tilgang. Mange nervøse talere vil lære, at følelsen af nervøsitet kan ændres.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her