Som underviser kan du enten give eleverne tjeklisten på forhånd eller fx når de selv synes, deres tale er færdig. Du kan også bruge listen som et feedback-værktøj, når eleverne øver sig på deres taler.
Tjekliste til din tale
- Har du tænkt på dit publikum? Sørg for, at publikum føler, du taler til netop dem og ikke til alle mulige andre.
- Hvorfor er det lige dig, der holder talen? Hvem er du, og hvad er din relation til talens emne?
- Er der struktur i din tale? En tydelig start, midte og slutning gør det nemmere at huske talen både for dig og dit publikum.
- Har du både etos, patos og logos? Altså både troværdighed, følelser og gode argumenter.
- Fortæller du en historie i løbet af din tale? Alle elsker en god historie - også i en tale.
- Har du et klart fokus? Kan du fortælle, hvad din tale handler om i én sætning?
- Er dit sprog mundtligt? Sig talen højt og ret sproget til, så det flyder.
- Har du detaljer med? Det er lettere for publikum at leve sig ind i beskrivelser med mange gode detaljer.
- Gentager du dig selv? Det må du nemlig meget gerne; det er rart for publikum at høre dine gode pointer flere gange. De kan jo ikke spole tilbage.
- Har du husket pauserne? Pauser giver dig ro på talerstolen og føles godt for publikum. Noter gerne i dit talepapir, hvor pauserne skal være.