Katalog over udbredte værdier
Ud over kataloger med faste argumentformer finder man i den retoriske litteratur også lister med mere værdibaserede topoi eller ’steder’, hvor man kan lede efter belæg. Her får den retoriske debattør et redskab til at målrette sine hjemler til et givent publikum ved at forankre argumentationen i en bestemt grundværdi. Kataloger af denne type handler altså mere om argumentationens indholdsmæssige vinkling end om det underliggende argumentationsprincip.
Forfattere til retoriske lærebøger har i tidens løb udarbejdet forskellige lister med relevante vinkler. Aristoteles har fx i sin Retorik et katalog med fem steder, hvor han anbefaler, at den antikke retor leder efter argumenter for politiske standpunkter: Økonomiske ressourcer, krig, forsvar, samhandel og lovgivning. Denne liste giver os indsigt i, hvad der blev betragtet som vigtige politiske problemstillinger på Aristoteles’ tid, men den er ikke så brugbar i dag.
Vi har altså brug for et opdateret katalog over steder, der afspejler, hvilke problemstillinger den politiske talegenre typisk kredser om i dag. Et moderne bud på et sådant værdibaseret topik-katalog ser således ud:
- Økonomi
- Miljø
- Etik
- Æstetik
- Religion
- Kultur
- Sundhed
- Individ
- Samfund
Listen er baseret på gængse vinkler i den offentlige politiske debat. Uanset om man debatterer prostitution, overvågning, indvandring, sociale medier eller legalisering af hash, vil man kunne bruge listen til at lede efter overbevisende belæg for sin påstand.
Lad os illustrere listens værdi ved at tage afsæt i påstanden ”Vi bør spise vegetarisk”. Hver vinkel, topos, vil nu give den retoriske debattør et sted at lede efter belæg for påstanden:
- Økonomi: kød er dyrt
- Miljø: kødproduktion er skadelig for klimaet
- Etik: det er bedre for dyrevelfærden
- Æstetik: grøntsagernes farver er smukke på tallerkenen
- Religion: inden for visse former for buddhisme er det forbudt at spise kød
- Kultur: der er en voksende vegetarisk bevægelse i Danmark
- Sundhed: kød kan være svært at fordøje
- Individ: du får det bedre med dig selv
- Samfund: du viser samfundssind ved at udlede mindre CO2.
Listen hjælper den retoriske debattør med at afdække en sag systematisk fra flere vinkler og finde så mange og så forskelligartede belæg for en påstand som muligt. Topikken er altså en form for systematiseret brainstorming, der sætter debattøren i stand til at afsøge en sag grundigt for mulige argumenter.
Først når man har afdækket sagens mulige argumenter, kan man vælge de stærkeste argumenter – i betydningen dem, der er i samklang med publikums værdier. For det er ikke meningen, at man skal fremføre alle de argumenter, man finder frem i sin researchfase, men kun de få bedste.
Ovenfor er kun opført et enkelt belæg ud for hver vinkel, men det er muligt finde flere forskellige belæg inden for hver topos. Vælger man eksempelvis at forankre sin argumentation i en etisk topos, kan man fremføre en række etiske belæg for sin påstand.
Det er en væsentlig pointe, at den vinkel man vælger, vil præge den sag, man debatterer. Sagen kommer ganske enkelt ikke til at handle om det samme alt afhængig af, om man henter sine belæg i en økonomisk hjemmel eller i en etisk. Den valgte topos smitter så at sige af på sagen og sætter en ramme om debatten.