Øvelsen kan få eleverne til at opdage, hvilket sprog der rent faktisk virker mundtligt: det kan være nemmere at høre, hvis ens sprog er skriftligt eller knudret, når man hører en anden sige de ord, man selv har skrevet. Ansvarsfølelsen hos eleven bliver ofte større, når de har skrevet det til en anden end dem selv.
Underviserens introduktion:
Introducér eleverne til konceptet ghostwriting og politisk taleskriveri og inddrag eventuelt information om de antikke logografer.
Læs eventuelt artiklen her fra Kommunikationsforum, der handler om Lars Løkkes skåltale til Obama fra 2016.
Opvarmning til logografi-øvelsen kunne eventuelt være øvelsen Oplæsning vs. dynamisk tale.
Del holdet op i par. Lad dem interviewe hinanden om et emne, eksempelvis noget de er passionerede omkring, de brænder for eller mener skal ændres i verden.
Lad dem interviewe hinanden om emnet i ti minutter. Bed dem om at være opmærksomme på den person, de interviewer ud fra følgende parametre:
-
Sprog
-
Udtryk
-
Måder at agere på
Opfordr dem til at tage udførlige noter, det gør arbejdet bagefter lettere. Lad eleverne bytte, så intervieweren nu bliver interviewet. Du kan evt. lade dem optage interviewene.