Start med at give hver elev en bunke post-its og bed dem nedfælde en masse eksempler på forskellige taler. Hvis de har svært ved at komme i gang, kan du give dem disse eksempler:
- en søsters tale ved broderens bryllup
- en lokalpolitikers tale i byrådssalen
- en advokats forsvar for en kvinde, der er anklaget for mord.
Underviserens introduktion:
Når eleverne har skrevet en halv snes øvelser, introducerer du dem til de tre talegenrer, Aristoteles definerede i antikken:
- Den deliberative (politiske) tale, der typisk har til formål at overbevise om at noget skal ændres i fremtiden.
- Den forensiske (juridiske) tale, der typisk har til formål at overbevise om at noget har eller ikke har fundet sted - og er bundet til fortiden.
- Den epideiktiske tale (lejlighedstalen), der typisk er forankret i nutiden og har til formål at hylde eller dadle noget eller nogen.
Du kan læse Lisa S. Villadsens artikel Forstå tekstens dynamik: introduktion til analyse af taler her på røst.dk, for at blive klogere på de tre genrer.
Påpeg gerne over for eleverne, at flere retorikere senere har kritiseret Aristoteles' genresystemet for at være for rigidt, men at det gennem tiden har vist sig at være et brugbart værktøj til både at analysere og udarbejde taler. Særligt fordi det fører til nogle gode overvejelser over hver enkelt tales formål og funktion.