Som Christina Pontoppidan skriver i fagartiklen ”Retorisk argumentation: kunsten at begrunde overbevisende” her på røst.dk, henviser topikken til kataloger over steder, man kan lede efter overbevisende argumenter – ikke forstået som konkrete, fysiske steder, men som mentale anskuelsessteder. Sager tager sig forskelligt ud, alt fra hvordan man betragter dem.
I denne øvelse skal eleverne prøve kræfter med netop topikken ved at belyse en sag fra den offentlige debat fra flere steder. Her tager vi udgangspunkt i debatten om kunst på hospitaler, som KØS Museum for kunst i det offentlige rum har opsummeret i artikelsamlingen nedenfor (eleverne kan selvfølgelig også søge information andre steder).
Debatten er interessant, fordi den rummer mange gode patos- og logos-appeller for begge ”sider”, og den er aktuel i forbindelse med opførelsen af de nye supersygehuse. Derfor kommer øvelsen også automatisk til at fungere som en øvelse i at sætte sig ind i en offentlig debat og danne sig en mening om et aktuelt emne.