Grib nuet

  • Tid: 40 minutter
  • Antal: 4-20
  • Udstyr: Skærm
  • Forberedelse: Gennemse videoklip

Formålet med øvelsen er at diskutere, hvad det gør ved en talers troværdighed og gennemslagskraft, at taleren formår at ”gribe nuet”.

Underviserens introduktion:

Introducér til begrebet kairos.

Tæt forbundet med begrebet decorum finder man i retorikken begrebet kairos. Det er et antikt situationsbegreb, der kan oversættes til rette tid og sted, det kritiske tidspunkt og det hensigtsmæssige til lejligheden. Kort fortalt handler kairos om at gribe nuet og i en talesituation reagere på noget, der lige er sket eller sker.

Det er for eksempel god kairos, når Barbara Bush i sin dimissionstale på Wellesley College siger:

”I’m not gonna tell George you clapped more for Ferris than you clapped for George" (05:59 - find talen herunder.)

Hun handler på et spontant opstået øjeblik og forankrer dermed sin tale i situationen.

Du skal få eleverne til at diskutere eksempler på god og dårlig kairos. Her er det vigtigt, at du præsenterer dem for videooptagelser af talerne – forslag findes nederst.

Få eleverne til at diskutere, hvilken betydning kairos har for talerens troværdighed og gennemslagskraft. Her kan det være interessant at sammenligne taler med forskelligt udfald. For eksempel er Helle Thornings tale fra d. 1. maj 2013 i Århus et godt eksempel på, hvad der sker, når man ikke reagerer på omstændighederne, men blot lader som ingenting.

Variation:

Diskussionen af kairos kan være en optakt til en øvelse af mere praktisk karakter, hvor eleverne selv skal holde taler og forsøge at handle spontant. Se eksempelvis øvelsen Lad dig forstyrre.

Materialeforslag:

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her