Her finder du faglige artikler og masser af øvelser, du kan bruge som underviser – eller kommende taler. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil høre mere om vores undervisningsmateriale.
Fra biblioteket til Rådhuspladsen Her skal eleverne træne deres forståelse for situationstilpasning ved at opleve Sarah Rahmehs poetry slam “Jeg kommer fra et land langt væk" i to forskellige situationer. Tid: 30 minutter Antal: 4-30 Udstyr: Skærm + højtaler Forberedelse: Gennemse to videoklip Fagartikel Introduktion til øvelserne af Røst Spørg og du skal få svar Denne øvelse egner sig godt til elever, der har et færdigt talemanuskript, men savner naturlighed og flow i fremførelsen. Tid: 15-30 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Taleuddrag i to kopier Forberedelse: Ingen Fortæl med farver Her kan eleverne finde inspiration i kunstneren Poul Gernes farveunivers til at finde fortællinger fra deres eget liv og derved få erfaring med at lede efter fortællinger og taleemner utraditionelle steder. Tid: 20-60 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Projektor Forberedelse: Orientér dig i introduktionen til Poul Gernes Giv kunstværket en stemme Her skal eleverne prøve kræfter med at være kunstformidlere. Formålet er at gøre eleverne bevidste om det fysiske rum, de holder tale i, og give dem erfaring med faglig formidling. Tid: 90 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Kunstværk på skolen eller projektor Forberedelse: Orientér dig om kunstværket Hvad gør kunst på hospitaler? Denne debatøvelse tager udgangspunkt i en konkret debat i det offentlige rum og har til formål at lære eleverne at arbejde med at se en sag fra flere vinkler. Tid: 30-45 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Mulighed for at søge på nettet for eleverne Forberedelse: Orientér dig i fagartikel og debatindlæg Ultra kort - ultra langt Formålet med denne øvelse er at gøre eleverne opmærksomme på, hvordan de kan arbejde med sproglig udfoldelse - også kaldet elocutio - ud fra monumenter eller skulpturer på skolens område. Tid: 15-20 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Værker på skolens område Forberedelse: Orienter dig i kunsten på skolens område Adams æbler Argumentation foregår ikke kun gennem det talte sprog. Øvelsen her viser, hvordan man kan bruge objekter til at argumentere og illustrere eksempler med. Tid: 30-40 minutter Antal: 6-30 Udstyr: Skærm + evt. inspirationskasse Forberedelse: Gennemse videoklip Argumentmodellen Øvelsen her sætter krop på tankegangen i Stephen Toulmins argumentmodel. Tid: 10-30 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Hulahopringe, malertape e.l. Forberedelse: Sæt dig evt. ind i argumentmodellen Bag fjendens linjer I denne øvelse skal deltagerne øve sig i at lave gendrivelser mod modstanderens potentielle argumenter. Tid: 60-90 minutter Antal: 6-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Find diskussionsemner Buddhisten En af de øvelser, der kan det hele: buddhisten varmer stemmen og kroppen op, øver dig i at bruge din mave og træner stemmens klang, så den lyder af mere! Tid: 5-15 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Evt. en projektor Forberedelse: Prøv på egen krop Den topiske strateg Her kan man lære at tænke i kontekster og at målrette sin argumentation ved hjælp af topikken. Tid: 1,5-2 timer Antal: 4-20 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Evt. oplæg om topik Flyt stemmer! (for øvede) Formålet med denne øvelse er at gøre det visuelt tydeligt for eleverne, hvordan retorik og sprog kan flytte stemmer. Tid: 2-4 timer Antal: 6-25 Udstyr: Gulvplads og fem kegler e.l. Forberedelse: Vælg et emne/problemstilling Fra kamp til kammertone Illustrerer hvordan afbrydelser og udenomssnak kan forplumre debatten og dermed ikke gør nogen klogere. Og så viser øvelsen, hvad man kan gøre for at få en debat, der virker oplysende for både deltagere og tilhørere. Tid: 60-90 minutter Antal: 6-30 Udstyr: Skærm Forberedelse: Find en ukonstruktiv debat Fri snak versus oplæsning Denne øvelse handler om at illustrere forskellene på oplæsning og dynamisk hverdagstale. Tid: 30-40 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Smartphones, en avisartikel, pen og papir Forberedelse: Find en avisartikel Genrehjulet Øvelsen kan give deltagerne forståelse for de tre talegenrer og hvilke virkemidler og appeller, der hører sig til hver genre. Tid: 20-40 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Pap, papir og pen + elefantsnot Forberedelse: Find taler + optegn cirkel Grib nuet Formålet med øvelsen er at diskutere, hvad det gør ved en talers troværdighed og gennemslagskraft, at taleren formår at ”gribe nuet”. Tid: 40 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Gennemse videoklip Hold øjenkontakten Øjenkontakt i længere tid er uvant, men det er et godt redskab, når man vil skabe kontakt til sit publikum eller samtalepartner. Tid: 10 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Evt. en projektor Forberedelse: Ingen Kæmp om vinklen Topikken er en antik metode til at fremskaffe stof og argumenter om et givent emne. Øvelsen her illustrerer, hvordan man kan argumentere ud fra en bestemt topos, og den viser, at nogle topoi virker mere overbevisende end andre, selvom man måske argumenter Tid: 10-20 minutter Antal: 6-10 Udstyr: Pen, papir + skål/hat Forberedelse: Sedler med topoi + topik-oplæg Kender du (debat-)typen? Denne øvelse er et supplement til andre debatøvelser. At give eleverne en slags ”rolle” kan både give en ny dynamik, og det kan afhjælpe eventuel nervøsitet ved at gøre talerrollen lidt mindre personlig for eleven. Tid: 10-30 minutter Antal: 2-20 Udstyr: En anden debatøvelse + pen og papir Forberedelse: Sedler med debattørtyper Lad dig forstyrre (for øvede) Her er forstyrrelse og afbrydelse din ven. Deltagerne lærer at håndtere forstyrrelse og afbrydelser, når de holder taler og være både fysisk og mentalt til stede i rummet, gribe nuet og bruge det til egen fordel - det man i retorikken kalder brug af kairo Tid: 20-60 minutter Antal: 5-20 Udstyr: Forberedte taler + skærm Forberedelse: Ingen Logograferne Her kan deltagerne få forståelse for forskellen på mundtligt og skriftligt sprog og blive hyperopmærksomme på andres udtryk, når de skal arbejde som logografer - taleskrivere. Tid: 2-3 timer Antal: 4-12 Udstyr: Optageudstyr fx telefon Forberedelse: Læs evt. om ghostwriting Ordet i, til og fra munden Her skal der produceres taler ud fra et mundtligt udgangspunkt frem for et skriftligt for at skabe et talevenligt sprog. Øvelsen kan øge forståelsen af forskellen mellem mundtligt og skriftligt sprog. Tid: 1-2 timer Antal: 4-10 Udstyr: Optageudstyr fx telefoner Forberedelse: Oplæg om mundtlighed vs. skriftlighed Proppen i munden Her får I aktiveret det vigtigste artikulationsorgan - tungen - og får åbnet munden godt op, så artikulationen bliver tydelig. Tid: 5-10 minutter Antal: 1-20 Udstyr: En lille tekstbid (og evt. en korkprop) per elev Forberedelse: Ingen Retorisk analyse - live Retorik og retorisk analyse i hverdagen - her får deltagerne en forståelse for, at retorisk analyse kan bruges i alle situationer. Tid: Ekskursion + 2 timer Antal: 4-20 Udstyr: Tur ud af huset Forberedelse: Arrangere ekskursion Sprogblomster Elocutio betyder udsmykning af sprog. Her dykker vi helt ned i sproget for at få øjnene op for sproglige virkemidler og for forskellen mellem mundtligt og skriftligt sprog. Tid: 45-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Taler eller andre tekststykker Forberedelse: Forbered tekster Tale med benspænd I denne øvelse skal deltagerne arbejde aktivt med at bruge forskellige virkemidler og gøre det til en naturlig del af deres taleskrivning og ideudvikling. Tid: 1-2 timer Antal: 4-10 Udstyr: Pen og papir Forberedelse: Forbered benspænd Undskyld, jeg beklager Formålet med øvelsen er at vurdere og diskutere etos og persona-konstruktion i to kendte apologier - altså taler hvor man undskylder. Tid: 30-40 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Læs to taler Visualisering Når talesituationer er forbundet med nervøsitet, kan det hjælpe at lave denne visualiseringsøvelse og blandt andet spørge sig selv: hvad er det værste, der kan ske? Tid: 5-15 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Det gode publikum Hvordan agerer det gode publikum? Øvelsen her viser, hvor stor indflydelse publikum har på taleren og talens succes. Og så kan den hjælpe med at etablere et trygt rum og en lyttende kultur. Tid: 15 minutter Antal: 2-50 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Er du en retorisk medborger? Her bliver deltagerne bevidste om, begrebet retorisk medborgerskab - både i deres egen fortid og fremtid. Tid: 45-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Projektor Forberedelse: Læs evt. om retorikhistorien Feedback-feedback Denne øvelse er god til at træne evnen til at give god feedback, uden at nogen ”står for skud”, og den giver anledning til at diskutere feedbackpraksis med et faktisk udgangspunkt. Tid: 20-30 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Ingen Fokuseret feedback Her lærer deltagerne at give mere konkret og fokuseret feedback. Tid: 5-30 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Papir og pen + forberedte taler Forberedelse: Ingen Fortællinger i taler Formålet med øvelsen er at få træning i at tænke fortællinger ind i sin tale. Tid: 30-60 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Evt. skærm Forberedelse: Se evt. eksempler på taler Fra dagligdag til eventyr Giver en oplevelse af at kunne folde en historie ud, så den går fra det banale til det fantastiske. Træner deltagernes kreative fortælleevne og skaber en tryghed, da fortællingen stadig foregår i et trygt rum. Tid: 45-60 minutter Antal: 10-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Historiesafari Hvor skal man lede, når man er på jagt efter de personlige historier? Denne øvelse handler om at finde historier, som eksempelvis kan bruges i en tale. Tid: 30 minutter Antal: 3-30 Udstyr: Pen og papir Forberedelse: Ingen Landkort over genrer En kombination af læreroplæg og elevøvelser. Formålet er, at lære eleverne at skelne mellem de genrer, de møder i deres hverdag med udgangspunkt i Aristoteles’ tre talegenrer: den epideiktiske, den deliberative og den forensiske. Tid: 20-30 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Post-its Forberedelse: Læs om talegenrerne Samtalesalon Samtalesaloner skaber givende og ofte overraskende meningsudvekslinger. Og så er det en perfekt måde at lære hinanden bedre at kende! Tid: 15-30 minutter Antal: 4-50 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Læs evt. mere på Borgerlyst.dk Snup det skønne Hvordan kan man lade sig inspirere af dygtige talere? Øvelsen her hjælper på vej. Tid: 45-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Projektor Forberedelse: Læs kort tekst om imitatio Væk fortællelysten Væk fortællelysten og skab et trygt rum for deltagerne. Kvaliteten af fortællingerne er underordnet, det vigtige er her at få munden på gled. Tid: 10-20 minutter Antal: 4-50 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Etos-, patos- eller logosbriller Øvelsen kan lære eleverne at genkende, hvordan Aristoteles’ tre appelformer etos, patos og logos kommer til udtryk i for eksempel en politisk tale. Tid: 45-60 minutter Antal: Ubegrænset Udstyr: Projektor Forberedelse: Læs om de tre appelformer Fagartikel Retorisk argumentation: kunsten at begrunde overbevisende af Christina Pontoppidan, Cand.mag., ekstern lektor i retorik, Københavns Universitet Fagartikel Retorikkens historie af Bodil Due, Tidligere dekan ved det humanistiske fakultet, Aarhus Universitet Skema til retorisk analyse Denne oversigt kan give overblik over elementerne i en retorisk analyse. Man kan arbejde med hele skemaet eller blot dele af det. Tid: 45–60 minutter Antal: 2–20 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Tjekliste til din tale Hvad skal man egentlig huske, når man skriver en tale? Vi har lavet denne tale-tjekliste med 10 spørgsmål, du kan stille dig selv, når du arbejder med din tale. Tid: 20 Antal: 1-20+ Udstyr: Ingenting Forberedelse: Print evt. tjeklisten ud Den gyldne middelvej Store armbevægelser og tordenrøst eller beskeden gestik og afdæmpet stemmeføring? I denne øvelse arbejder eleverne med fremførelsen af deres tale for at finde frem til en formidling, der understøtter budskabet. Tid: 15 - 60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Taleuddrag og blyanter, evt. projektor Forberedelse: Sæt dig ind i øvelsen Find jeres egen Pnyx I fællesskab skal eleverne gå på opdagelse på højskolens område for at finde gode steder at holde taler - og dermed trække tråde til antikkens forsamlingspladser. Tid: 60-90 minutter Antal: 2-50 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Fra klodset til klingende For at vække elevernes bevidsthed om mundtlige og skriftlige træk skal eleverne i denne øvelse arbejde med at omformulere en meget skriftlig tekst til mere mundtligt sprog. Tid: 30 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Udprintede værktekster Forberedelse: Introduktion til mundtlighedskriterier Gobelin som idegenerator Det kan være svært at finde et godt taleemne, men inspirationen kan komme mange steder fra. Brug kunstneren Bjørn Nørgaards gobelin og visuelle univers som en kreativ brainstorm-teknik. Tid: 40-60 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Projektor + papir Forberedelse: Orienter dig i introduktionen Hyld, hyld, hyld! Festlig øvelse hvor eleverne på kort tid skal holde en hyldesttale om enten en person, en ting, et begreb, en by eller et dyr. Tid: 30-45 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Ark med ord Forberedelse: Udskriv og klip ark med ord Brainstorm med bogstav-benspænd Ved i fællesskab at lave brainstorm ud fra bestemte bogstaver opstår der hurtigt et stort, fælles kartotek over alverdens tanker og ideer. Et godt afsæt for at starte taleskrivningen. Tid: 20-30 minutter Antal: 4-30 Udstyr: Udskrift af ark med bogstaver. Forberedelse: Udskriv ark Argumentér for og imod Giver erfaring med at formulere og strukturere argumenter i en sammenhæng. Dette er en klassisk retorikøvelse med uendelige variationsmuligheder. Tid: 2-3 timer Antal: 2-20 Udstyr: Pen og papir + skål/hat Forberedelse: Find emne/dilemma Badebolden Denne øvelse træner det naturlige, dybe åndedræt, der understøtter stemmen. Øvelsen er også god mod nervøsitet! Tid: 5-10 minutter Antal: Ubegrænset Udstyr: Evt. en projektor Forberedelse: Prøv på egen krop Betalingsring eller miljøzone? Terrorist eller frihedskæmper? Der findes ikke ”nulsprog”. Sproget påvirker vores måde at opfatte ting på, og denne øvelse synliggør sprogets magt. Tid: 10-20 minutter Antal: 4-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Find evt. eksempler Chokoladeskildpadden Denne øvelse træner stemmen, så du bruger "maven" og ikke "halsen", når du taler. Tid: 5-15 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Prøv på egen krop Ensomme vokaler Denne øvelse reducerer mumleri og giver dig en klar udtale! Tid: 5-10 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Linjer fra en sang Forberedelse: Ingen Forsvar appellen Formålet med øvelsen er at diskutere og vurdere samspillet og balancen mellem de tre appelformer i taler af forskellige genrer. Tid: 60-80 minutter Antal: 3-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Læs taler og find appelformer Fremfør en tekst i hopla Hjælper deltagerne med at finde sig tilpas i at skulle tale foran andre. Skaber desuden en uformel og fjollet stemning i undervisningen. Tid: 15 minutter Antal: 4-20 Udstyr: En bunke korte tekster Forberedelse: Finde tekster Gæt en ghostwriter Mine eller dine ord? Her skal deltagerne agere logografer - taleskrivere - for hinanden og senere gætte, hvem der står bag den tale, de skal holde. Tid: 1-2 timer Antal: 4-10 Udstyr: Papir og pen Forberedelse: Ingen Giraffen i rummet Kan man slippe godt fra en højst upopulær beslutning ved at bruge redelig og saglig argumentation? Øvelsen her viser, hvordan logisk modargumentation kan værne mod et hårdt, patos-båret angreb. Tid: 20-40 minutter Antal: 6-30 Udstyr: Skærm Forberedelse: Gennemse videoklip Hold din vens tale I denne øvelse skal eleverne arbejde med at formidle en anden persons tekst. Tid: 1 time Antal: 4-10 Udstyr: En computer til hver Forberedelse: Ingen Improviseret interview Her bliver eleverne sat til at tænke hurtigt og kreativt. Det træner evnen til at tilpasse sig situationen og "være på", samtidig mindsker øvelsen nervøsiteten for at skulle tale. Tid: 15-60 minutter Antal: 3-10 Udstyr: Ingen Forberedelse: Ingenting Karismatisk eller komisk? Hvordan påvirker kropssprog og stemmeføring en talesituation? Øvelsen her zoomer ind. Tid: 30-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Gennemlæs taler Klip en tale, hug et argument Øvelsen her giver et indblik i, hvor vigtig en tales opbygning er. Piller man ved rækkefølgen i en tale, kan argumentationen måske få nyt liv eller et nyt forløb, der i sidste ende står stærkere. Tid: 30 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Talemanuskripter + saks Forberedelse: Læs taler og klip dem ud Leg med indledninger Formålet her er at se, høre og opleve, hvilke muligheder der er med forskellige former for afsæt til en tales indledning. Tid: 45-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Ingen Manuskriptteknikker Øvelsen handler om at øve forskellige manuskriptteknikker og er et supplement til andre øvelser, hvor deltagerne skal skrive og holde taler. Tid: 10-30 minutter Antal: 1-30 Udstyr: Deltagernes egne taler Forberedelse: Ingen Powerpose Powerpose er en nem parathedsøvelse, der er rigtig god at lave, inden man “går på”. En powerpose kan give fornemmelsen af selvsikkerhed, og så giver den en god kropslig basis for grounding og vejrtrækning. Tid: 10 minutter Antal: Ubegrænset Udstyr: Ingenting Forberedelse: Prøv øvelsen af på egen krop Retorik i hverdagen Får snakken om argumentation i gang og viser, at argumentation også eksisterer i hverdagen. Tid: 6-30 minutter Antal: 6-20 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Situationsfornemmelse som skattefar Det, der er passende at sige i en tale, er altid bestemt af konteksten. Øvelsen her zoomer ind på begrebet kairos. Tid: 30-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Find taler og andre eksempler Stå som Obama Inspireret af Obamas gode kropsholdning på en talerstol er denne øvelse en gennemgang af hele kroppen for at finde frem til den gode kropsholdning. Tid: 10-15 minutter Antal: 1-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Prøv på egen krop Talepuslespil Frem med saksen. Et manuskript i småbidder kan give forståelse for, at en tale ikke nødvendigvis skal ses som en lang tekst, men består af selvstændige dele med forskelligt formål. Tid: 60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: En tale og en saks Forberedelse: Talemanuskript klippet i bidder Uskiksbingo (for øvede) Bingo! Et lille spil, der bringer deltagernes analytiske evner i spil og viser, at argumentationslære kan bruges i hverdagen, f.eks. når man ser tv-programmer. Tid: 30-40 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Skærm + pen og papir Forberedelse: Lav bingoplader + find tv-debat Den dramatiske rejse Arbejd her med at finde frem til personlige fortællinger, som har et indbygget problem. Det vil kunne lede videre til en mere overordnet snak om struktur og forløb i fortællinger. Tid: 20 minutter Antal: 4-32 Udstyr: Evt. en projektor Forberedelse: Ingen Efteraben Her kan deltagerne få udvidet deres repertoire af retoriske virkemidler og forståelse af, hvordan forskellige virkemidler er dominerende i forskellige genrer. Tid: 60-90 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Skærm Forberedelse: Gennemse tre taler (video) Fælles og forskellig Her introduceres eleverne stille og roligt til det at fortælle. Øvelsen egner sig fint i starten af et forløb, hvor deltagerne endnu ikke kender hinanden så godt. Tid: 15-30 minutter Antal: 8-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Feedbackbreve Her “tvinges” alle elever til at give feedback, og hver taler får sin feedback med hjem, hvor man kan læse den igennem grundigt – i modsætning til den mundtlige feedback som kan være glemt, så snart den næste taler har været på. Tid: 10-30 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Papir og pen Forberedelse: Ingen Fortæl om dengang, du... Med de rette spørgsmål kan denne øvelse rette deltagernes opmærksomhed mod de personlige historier. Tid: 30-60 minutter Antal: 3-20 Udstyr: Evt. en projektor Forberedelse: Vælg et emne Fortællinger med indspark Øvelsen træner deltagerne i at improvisere, mens de fortæller, og øger fokus på, at der er et publikum, der lytter. Tid: 20 minutter Antal: 3-20 Udstyr: Kort med ord Forberedelse: Eleverne skal have en fortælling klar, og du skal lave ordkort Gør det selv-feedback Øvelsen her gør deltagerne bevidste om deres egne stærke og svage sider - og ikke mindst deres ubevidste tendenser. Det er med revision, man virkelig bliver bedre og lærer at arbejde grundigt med taler såvel som tekster. Tid: 30-60 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Optageudstyr fx telefon Forberedelse: Ingen Hjemstavnstaler Hvor er du fra? Denne øvelse er god, fordi den er let for deltagerne at gå til – og den får dem i gang med at tale. Tid: 30-60 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Men pludselig... men heldigvis! En fortælling bliver hjulpet godt på vej af nogle helt faste sætninger. Denne øvelse hjælper med at give fortællinger struktur. Tid: 20 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Sætningskort Forberedelse: Lav sætningskort og sæt dig ind i fortællingens struktur Sanseresearch Vækker deltagernes sanser, hvilket kan inspirere dem til at sætte sving i flere sanser i deres historier - og dermed også i deres taler. Tid: 10 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Sted - person - problem En sjov øvelse, der tvinger spøjse fortællinger frem ved at arbejde med tilfældige steder, personer og problemer. Den kan bruges både som introduktion til de uprøvede eller som en sjov udfordring til de erfarne. Tid: 10-30 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Pen og papir Forberedelse: Lav evt. ordkort X er bedre end Y Denne øvelse kan give indblik i, hvordan man kan strukturere en tale, og samtidig er det en god måde at åbne op for dét at holde tale. Tid: 30-60 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Fagartikel Få det sagt! Om potentialet i at lave et taleværksted af Kristine Marie Berg, Adjunkt, retorik, Københavns Universitet Fagartikel Om hvorfor der altid skal være historier i en tale af Lena Bjørn, Skuespiller, fortæller og konsulent Fagartikel Få styr på krop og stemme af Lene Kleinschmidt, Underviser i taleteknik ved Den Danske Scenekunstskole Fagartikel Forstå tekstens dynamik: introduktion til analyse af taler af Lisa S. Villadsen, Lektor i retorik, Københavns Universitet Fra biblioteket til Rådhuspladsen Her skal eleverne træne deres forståelse for situationstilpasning ved at opleve Sarah Rahmehs poetry slam “Jeg kommer fra et land langt væk" i to forskellige situationer. Tid: 30 minutter Antal: 4-30 Udstyr: Skærm + højtaler Forberedelse: Gennemse to videoklip Tjekliste til din tale Hvad skal man egentlig huske, når man skriver en tale? Vi har lavet denne tale-tjekliste med 10 spørgsmål, du kan stille dig selv, når du arbejder med din tale. Tid: 20 Antal: 1-20+ Udstyr: Ingenting Forberedelse: Print evt. tjeklisten ud Fagartikel Introduktion til øvelserne af Røst Den gyldne middelvej Store armbevægelser og tordenrøst eller beskeden gestik og afdæmpet stemmeføring? I denne øvelse arbejder eleverne med fremførelsen af deres tale for at finde frem til en formidling, der understøtter budskabet. Tid: 15 - 60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Taleuddrag og blyanter, evt. projektor Forberedelse: Sæt dig ind i øvelsen Spørg og du skal få svar Denne øvelse egner sig godt til elever, der har et færdigt talemanuskript, men savner naturlighed og flow i fremførelsen. Tid: 15-30 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Taleuddrag i to kopier Forberedelse: Ingen Find jeres egen Pnyx I fællesskab skal eleverne gå på opdagelse på højskolens område for at finde gode steder at holde taler - og dermed trække tråde til antikkens forsamlingspladser. Tid: 60-90 minutter Antal: 2-50 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Fortæl med farver Her kan eleverne finde inspiration i kunstneren Poul Gernes farveunivers til at finde fortællinger fra deres eget liv og derved få erfaring med at lede efter fortællinger og taleemner utraditionelle steder. Tid: 20-60 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Projektor Forberedelse: Orientér dig i introduktionen til Poul Gernes Fra klodset til klingende For at vække elevernes bevidsthed om mundtlige og skriftlige træk skal eleverne i denne øvelse arbejde med at omformulere en meget skriftlig tekst til mere mundtligt sprog. Tid: 30 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Udprintede værktekster Forberedelse: Introduktion til mundtlighedskriterier Giv kunstværket en stemme Her skal eleverne prøve kræfter med at være kunstformidlere. Formålet er at gøre eleverne bevidste om det fysiske rum, de holder tale i, og give dem erfaring med faglig formidling. Tid: 90 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Kunstværk på skolen eller projektor Forberedelse: Orientér dig om kunstværket Gobelin som idegenerator Det kan være svært at finde et godt taleemne, men inspirationen kan komme mange steder fra. Brug kunstneren Bjørn Nørgaards gobelin og visuelle univers som en kreativ brainstorm-teknik. Tid: 40-60 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Projektor + papir Forberedelse: Orienter dig i introduktionen Hvad gør kunst på hospitaler? Denne debatøvelse tager udgangspunkt i en konkret debat i det offentlige rum og har til formål at lære eleverne at arbejde med at se en sag fra flere vinkler. Tid: 30-45 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Mulighed for at søge på nettet for eleverne Forberedelse: Orientér dig i fagartikel og debatindlæg Hyld, hyld, hyld! Festlig øvelse hvor eleverne på kort tid skal holde en hyldesttale om enten en person, en ting, et begreb, en by eller et dyr. Tid: 30-45 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Ark med ord Forberedelse: Udskriv og klip ark med ord Ultra kort - ultra langt Formålet med denne øvelse er at gøre eleverne opmærksomme på, hvordan de kan arbejde med sproglig udfoldelse - også kaldet elocutio - ud fra monumenter eller skulpturer på skolens område. Tid: 15-20 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Værker på skolens område Forberedelse: Orienter dig i kunsten på skolens område Brainstorm med bogstav-benspænd Ved i fællesskab at lave brainstorm ud fra bestemte bogstaver opstår der hurtigt et stort, fælles kartotek over alverdens tanker og ideer. Et godt afsæt for at starte taleskrivningen. Tid: 20-30 minutter Antal: 4-30 Udstyr: Udskrift af ark med bogstaver. Forberedelse: Udskriv ark Adams æbler Argumentation foregår ikke kun gennem det talte sprog. Øvelsen her viser, hvordan man kan bruge objekter til at argumentere og illustrere eksempler med. Tid: 30-40 minutter Antal: 6-30 Udstyr: Skærm + evt. inspirationskasse Forberedelse: Gennemse videoklip Argumentér for og imod Giver erfaring med at formulere og strukturere argumenter i en sammenhæng. Dette er en klassisk retorikøvelse med uendelige variationsmuligheder. Tid: 2-3 timer Antal: 2-20 Udstyr: Pen og papir + skål/hat Forberedelse: Find emne/dilemma Argumentmodellen Øvelsen her sætter krop på tankegangen i Stephen Toulmins argumentmodel. Tid: 10-30 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Hulahopringe, malertape e.l. Forberedelse: Sæt dig evt. ind i argumentmodellen Badebolden Denne øvelse træner det naturlige, dybe åndedræt, der understøtter stemmen. Øvelsen er også god mod nervøsitet! Tid: 5-10 minutter Antal: Ubegrænset Udstyr: Evt. en projektor Forberedelse: Prøv på egen krop Bag fjendens linjer I denne øvelse skal deltagerne øve sig i at lave gendrivelser mod modstanderens potentielle argumenter. Tid: 60-90 minutter Antal: 6-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Find diskussionsemner Betalingsring eller miljøzone? Terrorist eller frihedskæmper? Der findes ikke ”nulsprog”. Sproget påvirker vores måde at opfatte ting på, og denne øvelse synliggør sprogets magt. Tid: 10-20 minutter Antal: 4-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Find evt. eksempler Buddhisten En af de øvelser, der kan det hele: buddhisten varmer stemmen og kroppen op, øver dig i at bruge din mave og træner stemmens klang, så den lyder af mere! Tid: 5-15 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Evt. en projektor Forberedelse: Prøv på egen krop Chokoladeskildpadden Denne øvelse træner stemmen, så du bruger "maven" og ikke "halsen", når du taler. Tid: 5-15 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Prøv på egen krop Den topiske strateg Her kan man lære at tænke i kontekster og at målrette sin argumentation ved hjælp af topikken. Tid: 1,5-2 timer Antal: 4-20 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Evt. oplæg om topik Ensomme vokaler Denne øvelse reducerer mumleri og giver dig en klar udtale! Tid: 5-10 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Linjer fra en sang Forberedelse: Ingen Flyt stemmer! (for øvede) Formålet med denne øvelse er at gøre det visuelt tydeligt for eleverne, hvordan retorik og sprog kan flytte stemmer. Tid: 2-4 timer Antal: 6-25 Udstyr: Gulvplads og fem kegler e.l. Forberedelse: Vælg et emne/problemstilling Forsvar appellen Formålet med øvelsen er at diskutere og vurdere samspillet og balancen mellem de tre appelformer i taler af forskellige genrer. Tid: 60-80 minutter Antal: 3-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Læs taler og find appelformer Fra kamp til kammertone Illustrerer hvordan afbrydelser og udenomssnak kan forplumre debatten og dermed ikke gør nogen klogere. Og så viser øvelsen, hvad man kan gøre for at få en debat, der virker oplysende for både deltagere og tilhørere. Tid: 60-90 minutter Antal: 6-30 Udstyr: Skærm Forberedelse: Find en ukonstruktiv debat Fremfør en tekst i hopla Hjælper deltagerne med at finde sig tilpas i at skulle tale foran andre. Skaber desuden en uformel og fjollet stemning i undervisningen. Tid: 15 minutter Antal: 4-20 Udstyr: En bunke korte tekster Forberedelse: Finde tekster Fri snak versus oplæsning Denne øvelse handler om at illustrere forskellene på oplæsning og dynamisk hverdagstale. Tid: 30-40 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Smartphones, en avisartikel, pen og papir Forberedelse: Find en avisartikel Gæt en ghostwriter Mine eller dine ord? Her skal deltagerne agere logografer - taleskrivere - for hinanden og senere gætte, hvem der står bag den tale, de skal holde. Tid: 1-2 timer Antal: 4-10 Udstyr: Papir og pen Forberedelse: Ingen Genrehjulet Øvelsen kan give deltagerne forståelse for de tre talegenrer og hvilke virkemidler og appeller, der hører sig til hver genre. Tid: 20-40 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Pap, papir og pen + elefantsnot Forberedelse: Find taler + optegn cirkel Giraffen i rummet Kan man slippe godt fra en højst upopulær beslutning ved at bruge redelig og saglig argumentation? Øvelsen her viser, hvordan logisk modargumentation kan værne mod et hårdt, patos-båret angreb. Tid: 20-40 minutter Antal: 6-30 Udstyr: Skærm Forberedelse: Gennemse videoklip Grib nuet Formålet med øvelsen er at diskutere, hvad det gør ved en talers troværdighed og gennemslagskraft, at taleren formår at ”gribe nuet”. Tid: 40 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Gennemse videoklip Hold din vens tale I denne øvelse skal eleverne arbejde med at formidle en anden persons tekst. Tid: 1 time Antal: 4-10 Udstyr: En computer til hver Forberedelse: Ingen Hold øjenkontakten Øjenkontakt i længere tid er uvant, men det er et godt redskab, når man vil skabe kontakt til sit publikum eller samtalepartner. Tid: 10 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Evt. en projektor Forberedelse: Ingen Improviseret interview Her bliver eleverne sat til at tænke hurtigt og kreativt. Det træner evnen til at tilpasse sig situationen og "være på", samtidig mindsker øvelsen nervøsiteten for at skulle tale. Tid: 15-60 minutter Antal: 3-10 Udstyr: Ingen Forberedelse: Ingenting Kæmp om vinklen Topikken er en antik metode til at fremskaffe stof og argumenter om et givent emne. Øvelsen her illustrerer, hvordan man kan argumentere ud fra en bestemt topos, og den viser, at nogle topoi virker mere overbevisende end andre, selvom man måske argumenter Tid: 10-20 minutter Antal: 6-10 Udstyr: Pen, papir + skål/hat Forberedelse: Sedler med topoi + topik-oplæg Karismatisk eller komisk? Hvordan påvirker kropssprog og stemmeføring en talesituation? Øvelsen her zoomer ind. Tid: 30-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Gennemlæs taler Kender du (debat-)typen? Denne øvelse er et supplement til andre debatøvelser. At give eleverne en slags ”rolle” kan både give en ny dynamik, og det kan afhjælpe eventuel nervøsitet ved at gøre talerrollen lidt mindre personlig for eleven. Tid: 10-30 minutter Antal: 2-20 Udstyr: En anden debatøvelse + pen og papir Forberedelse: Sedler med debattørtyper Klip en tale, hug et argument Øvelsen her giver et indblik i, hvor vigtig en tales opbygning er. Piller man ved rækkefølgen i en tale, kan argumentationen måske få nyt liv eller et nyt forløb, der i sidste ende står stærkere. Tid: 30 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Talemanuskripter + saks Forberedelse: Læs taler og klip dem ud Lad dig forstyrre (for øvede) Her er forstyrrelse og afbrydelse din ven. Deltagerne lærer at håndtere forstyrrelse og afbrydelser, når de holder taler og være både fysisk og mentalt til stede i rummet, gribe nuet og bruge det til egen fordel - det man i retorikken kalder brug af kairo Tid: 20-60 minutter Antal: 5-20 Udstyr: Forberedte taler + skærm Forberedelse: Ingen Leg med indledninger Formålet her er at se, høre og opleve, hvilke muligheder der er med forskellige former for afsæt til en tales indledning. Tid: 45-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Ingen Logograferne Her kan deltagerne få forståelse for forskellen på mundtligt og skriftligt sprog og blive hyperopmærksomme på andres udtryk, når de skal arbejde som logografer - taleskrivere. Tid: 2-3 timer Antal: 4-12 Udstyr: Optageudstyr fx telefon Forberedelse: Læs evt. om ghostwriting Manuskriptteknikker Øvelsen handler om at øve forskellige manuskriptteknikker og er et supplement til andre øvelser, hvor deltagerne skal skrive og holde taler. Tid: 10-30 minutter Antal: 1-30 Udstyr: Deltagernes egne taler Forberedelse: Ingen Ordet i, til og fra munden Her skal der produceres taler ud fra et mundtligt udgangspunkt frem for et skriftligt for at skabe et talevenligt sprog. Øvelsen kan øge forståelsen af forskellen mellem mundtligt og skriftligt sprog. Tid: 1-2 timer Antal: 4-10 Udstyr: Optageudstyr fx telefoner Forberedelse: Oplæg om mundtlighed vs. skriftlighed Powerpose Powerpose er en nem parathedsøvelse, der er rigtig god at lave, inden man “går på”. En powerpose kan give fornemmelsen af selvsikkerhed, og så giver den en god kropslig basis for grounding og vejrtrækning. Tid: 10 minutter Antal: Ubegrænset Udstyr: Ingenting Forberedelse: Prøv øvelsen af på egen krop Proppen i munden Her får I aktiveret det vigtigste artikulationsorgan - tungen - og får åbnet munden godt op, så artikulationen bliver tydelig. Tid: 5-10 minutter Antal: 1-20 Udstyr: En lille tekstbid (og evt. en korkprop) per elev Forberedelse: Ingen Retorik i hverdagen Får snakken om argumentation i gang og viser, at argumentation også eksisterer i hverdagen. Tid: 6-30 minutter Antal: 6-20 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Retorisk analyse - live Retorik og retorisk analyse i hverdagen - her får deltagerne en forståelse for, at retorisk analyse kan bruges i alle situationer. Tid: Ekskursion + 2 timer Antal: 4-20 Udstyr: Tur ud af huset Forberedelse: Arrangere ekskursion Situationsfornemmelse som skattefar Det, der er passende at sige i en tale, er altid bestemt af konteksten. Øvelsen her zoomer ind på begrebet kairos. Tid: 30-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Find taler og andre eksempler Sprogblomster Elocutio betyder udsmykning af sprog. Her dykker vi helt ned i sproget for at få øjnene op for sproglige virkemidler og for forskellen mellem mundtligt og skriftligt sprog. Tid: 45-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Taler eller andre tekststykker Forberedelse: Forbered tekster Stå som Obama Inspireret af Obamas gode kropsholdning på en talerstol er denne øvelse en gennemgang af hele kroppen for at finde frem til den gode kropsholdning. Tid: 10-15 minutter Antal: 1-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Prøv på egen krop Tale med benspænd I denne øvelse skal deltagerne arbejde aktivt med at bruge forskellige virkemidler og gøre det til en naturlig del af deres taleskrivning og ideudvikling. Tid: 1-2 timer Antal: 4-10 Udstyr: Pen og papir Forberedelse: Forbered benspænd Talepuslespil Frem med saksen. Et manuskript i småbidder kan give forståelse for, at en tale ikke nødvendigvis skal ses som en lang tekst, men består af selvstændige dele med forskelligt formål. Tid: 60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: En tale og en saks Forberedelse: Talemanuskript klippet i bidder Undskyld, jeg beklager Formålet med øvelsen er at vurdere og diskutere etos og persona-konstruktion i to kendte apologier - altså taler hvor man undskylder. Tid: 30-40 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Læs to taler Uskiksbingo (for øvede) Bingo! Et lille spil, der bringer deltagernes analytiske evner i spil og viser, at argumentationslære kan bruges i hverdagen, f.eks. når man ser tv-programmer. Tid: 30-40 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Skærm + pen og papir Forberedelse: Lav bingoplader + find tv-debat Visualisering Når talesituationer er forbundet med nervøsitet, kan det hjælpe at lave denne visualiseringsøvelse og blandt andet spørge sig selv: hvad er det værste, der kan ske? Tid: 5-15 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Den dramatiske rejse Arbejd her med at finde frem til personlige fortællinger, som har et indbygget problem. Det vil kunne lede videre til en mere overordnet snak om struktur og forløb i fortællinger. Tid: 20 minutter Antal: 4-32 Udstyr: Evt. en projektor Forberedelse: Ingen Det gode publikum Hvordan agerer det gode publikum? Øvelsen her viser, hvor stor indflydelse publikum har på taleren og talens succes. Og så kan den hjælpe med at etablere et trygt rum og en lyttende kultur. Tid: 15 minutter Antal: 2-50 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Efteraben Her kan deltagerne få udvidet deres repertoire af retoriske virkemidler og forståelse af, hvordan forskellige virkemidler er dominerende i forskellige genrer. Tid: 60-90 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Skærm Forberedelse: Gennemse tre taler (video) Er du en retorisk medborger? Her bliver deltagerne bevidste om, begrebet retorisk medborgerskab - både i deres egen fortid og fremtid. Tid: 45-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Projektor Forberedelse: Læs evt. om retorikhistorien Fælles og forskellig Her introduceres eleverne stille og roligt til det at fortælle. Øvelsen egner sig fint i starten af et forløb, hvor deltagerne endnu ikke kender hinanden så godt. Tid: 15-30 minutter Antal: 8-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Feedback-feedback Denne øvelse er god til at træne evnen til at give god feedback, uden at nogen ”står for skud”, og den giver anledning til at diskutere feedbackpraksis med et faktisk udgangspunkt. Tid: 20-30 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Skærm Forberedelse: Ingen Feedbackbreve Her “tvinges” alle elever til at give feedback, og hver taler får sin feedback med hjem, hvor man kan læse den igennem grundigt – i modsætning til den mundtlige feedback som kan være glemt, så snart den næste taler har været på. Tid: 10-30 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Papir og pen Forberedelse: Ingen Fokuseret feedback Her lærer deltagerne at give mere konkret og fokuseret feedback. Tid: 5-30 minutter Antal: 2-20 Udstyr: Papir og pen + forberedte taler Forberedelse: Ingen Fortæl om dengang, du... Med de rette spørgsmål kan denne øvelse rette deltagernes opmærksomhed mod de personlige historier. Tid: 30-60 minutter Antal: 3-20 Udstyr: Evt. en projektor Forberedelse: Vælg et emne Fortællinger i taler Formålet med øvelsen er at få træning i at tænke fortællinger ind i sin tale. Tid: 30-60 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Evt. skærm Forberedelse: Se evt. eksempler på taler Fortællinger med indspark Øvelsen træner deltagerne i at improvisere, mens de fortæller, og øger fokus på, at der er et publikum, der lytter. Tid: 20 minutter Antal: 3-20 Udstyr: Kort med ord Forberedelse: Eleverne skal have en fortælling klar, og du skal lave ordkort Fra dagligdag til eventyr Giver en oplevelse af at kunne folde en historie ud, så den går fra det banale til det fantastiske. Træner deltagernes kreative fortælleevne og skaber en tryghed, da fortællingen stadig foregår i et trygt rum. Tid: 45-60 minutter Antal: 10-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Gør det selv-feedback Øvelsen her gør deltagerne bevidste om deres egne stærke og svage sider - og ikke mindst deres ubevidste tendenser. Det er med revision, man virkelig bliver bedre og lærer at arbejde grundigt med taler såvel som tekster. Tid: 30-60 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Optageudstyr fx telefon Forberedelse: Ingen Historiesafari Hvor skal man lede, når man er på jagt efter de personlige historier? Denne øvelse handler om at finde historier, som eksempelvis kan bruges i en tale. Tid: 30 minutter Antal: 3-30 Udstyr: Pen og papir Forberedelse: Ingen Hjemstavnstaler Hvor er du fra? Denne øvelse er god, fordi den er let for deltagerne at gå til – og den får dem i gang med at tale. Tid: 30-60 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Landkort over genrer En kombination af læreroplæg og elevøvelser. Formålet er, at lære eleverne at skelne mellem de genrer, de møder i deres hverdag med udgangspunkt i Aristoteles’ tre talegenrer: den epideiktiske, den deliberative og den forensiske. Tid: 20-30 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Post-its Forberedelse: Læs om talegenrerne Men pludselig... men heldigvis! En fortælling bliver hjulpet godt på vej af nogle helt faste sætninger. Denne øvelse hjælper med at give fortællinger struktur. Tid: 20 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Sætningskort Forberedelse: Lav sætningskort og sæt dig ind i fortællingens struktur Samtalesalon Samtalesaloner skaber givende og ofte overraskende meningsudvekslinger. Og så er det en perfekt måde at lære hinanden bedre at kende! Tid: 15-30 minutter Antal: 4-50 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Læs evt. mere på Borgerlyst.dk Sanseresearch Vækker deltagernes sanser, hvilket kan inspirere dem til at sætte sving i flere sanser i deres historier - og dermed også i deres taler. Tid: 10 minutter Antal: 2-30 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Snup det skønne Hvordan kan man lade sig inspirere af dygtige talere? Øvelsen her hjælper på vej. Tid: 45-60 minutter Antal: 4-20 Udstyr: Projektor Forberedelse: Læs kort tekst om imitatio Sted - person - problem En sjov øvelse, der tvinger spøjse fortællinger frem ved at arbejde med tilfældige steder, personer og problemer. Den kan bruges både som introduktion til de uprøvede eller som en sjov udfordring til de erfarne. Tid: 10-30 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Pen og papir Forberedelse: Lav evt. ordkort Væk fortællelysten Væk fortællelysten og skab et trygt rum for deltagerne. Kvaliteten af fortællingerne er underordnet, det vigtige er her at få munden på gled. Tid: 10-20 minutter Antal: 4-50 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen X er bedre end Y Denne øvelse kan give indblik i, hvordan man kan strukturere en tale, og samtidig er det en god måde at åbne op for dét at holde tale. Tid: 30-60 minutter Antal: 2-10 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Etos-, patos- eller logosbriller Øvelsen kan lære eleverne at genkende, hvordan Aristoteles’ tre appelformer etos, patos og logos kommer til udtryk i for eksempel en politisk tale. Tid: 45-60 minutter Antal: Ubegrænset Udstyr: Projektor Forberedelse: Læs om de tre appelformer Fagartikel Få det sagt! Om potentialet i at lave et taleværksted af Kristine Marie Berg, Adjunkt, retorik, Københavns Universitet Fagartikel Retorisk argumentation: kunsten at begrunde overbevisende af Christina Pontoppidan, Cand.mag., ekstern lektor i retorik, Københavns Universitet Fagartikel Om hvorfor der altid skal være historier i en tale af Lena Bjørn, Skuespiller, fortæller og konsulent Fagartikel Retorikkens historie af Bodil Due, Tidligere dekan ved det humanistiske fakultet, Aarhus Universitet Fagartikel Få styr på krop og stemme af Lene Kleinschmidt, Underviser i taleteknik ved Den Danske Scenekunstskole Skema til retorisk analyse Denne oversigt kan give overblik over elementerne i en retorisk analyse. Man kan arbejde med hele skemaet eller blot dele af det. Tid: 45–60 minutter Antal: 2–20 Udstyr: Ingenting Forberedelse: Ingen Fagartikel Forstå tekstens dynamik: introduktion til analyse af taler af Lisa S. Villadsen, Lektor i retorik, Københavns Universitet