Pust ud - slip - pust ud

  • Tid: 5 minutter
  • Antal: Ubegrænset
  • Udstyr: Ingenting
  • Forberedelse: Prøv øvelsen på egen krop

Nem øvelse mod nervøsitet! Denne øvelse giver ro til kroppen og er også en forberedelse af det naturlige, dybe åndedræt, der understøtter stemmen.

Alle skal stå med fødderne solidt plantet i gulvet med en hoftebreddes afstand. Bed eleverne placere hænderne lige under ribbenene (begynd ved bunden af brystbenet og følg med begge hænder ribbenene ned til det nederste, hvor hænderne placeres). Alle puster helt ud, mens de siger lyden “ksssss”.

Bed eleverne mærke, hvordan ribbenene bevæger sig indad, og taljen bliver så tynd som muligt, samtidig med at brystet holdes opad og ryggen holdes lang. Hold spændingen et øjeblik efter den sidste luft er blæst ud. Mærk hvordan mavemusklerne spænder. Giv nu slip på muskelspændingen og mærk med hænderne, hvordan maven helt automatisk ‘buler ud’. Når luften helt af sig selv strømmer ned i den dybe del af lungerne, så udvider maven sig nemlig for at give plads. Det kalder man "det reflektoriske slip". Til sidst skal eleverne slappe af og lave et lille suk.

Gentag øvelsen et par gange, men husk at holde pauser, så der ikke er nogen, der besvimer!

Efterhånden kan man udføre øvelse uden hænder i siden og uden at sige “ksss” højt på udåndingen. På den måde kan man nemlig lave øvelsen, lige før man "går på", og uden at publikum lægger mærke til det. Øvelsen er nemlig rigtig god til at mindske nervøsitet og hjælper kroppen til at slappe af. Nervøsitet og åndedræt er tæt forbundet, og ved at afslappe vejrtrækningen, kan man afslappe kroppen og derved blive mindre nervøs.

Pudsigt nok er det ikke en god idé at lave en kæmpe indånding, lige inden man skal holde en tale. Selvom det kræver luft at tale bliver man helt oppustet og anspændt af at lave en stor indånding. Hvis man i stedet laver "pust ud - slip - pust ud", træner man kroppen i at trække vejret automatisk og økonomisk, og samtidig bliver man mindre nervøs!

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her