Pust ud - slip - pust ud

  • Tid: 5 minutter
  • Antal: 1-20
  • Udstyr: Ingenting
  • Forberedelse: Prøv øvelsen på egen krop

Nem øvelse mod nervøsitet som sænker adrenalinniveauet og sender signal til kroppen om, at der ikke er fare på færde.

Alle skal stå med fødderne solidt plantet i gulvet med en hoftebreddes afstand. Bed eleverne placere hænderne lige under ribbenene (begynd ved bunden af brystbenet og følg med begge hænder ribbenene ned til det nederste, hvor hænderne placeres). Alle puster helt ud, mens de siger lyden “ksssss”.

Bed eleverne mærke, hvordan ribbenene bevæger sig indad og taljen bliver tyndest muligt, samtidig med at brystet holdes opad og ryggen holdes lang. Hold spændingen et øjeblik efter det sidste luft er blæst ud. Mærk hvordan mavemusklerne spænder. Giv slip (slap af i musklerne), og mærk med hænderne, hvordan maven ‘falder ud’, og luften kommer helt ned i maven. Slap af og suk til sidst.

Gentag flere gange, dog med pauser, så der ikke er nogen, der besvimer.

Efterhånden kan øvelsen laves uden hænder i siden og uden at sige “ksss” højt på udåndingen - sig eventuelt et “pyyyh”, så øvelsen kan laves ubemærket, inden eleverne skal stå foran et publikum.

Det vigtigste ved denne øvelse er, at eleven skal puste ud og aldrig trække vejret ind som det første, hvis de er nervøse. At trække vejret ind forøger nervøsiteten, da åndedrættet ikke giver kroppen ro, men forbliver oppe i brystet og derfor stadig signalerer fare til resten af systemet.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her