Oplæsning og oplevelser

  • Tid: 50-60 minutter
  • Antal: 4-10
  • Udstyr: En computer til hver, eller pen og papir
  • Forberedelse: Ingen

I denne øvelse skal eleverne arbejde med at formidle en anden persons tekst gennem oplæsning.

Eleverne har cirka 20 minutter til at skrive en tekst hver.

Skrivestilen er åben til fortolkning, men en brevform er anbefalelsesværdig. Teksten skal være maksimalt en halv side lang (1200 anslag) og skal skrives i jeg-form. Den må ikke indeholde personlige navne eller være underskrevet (brug eventuelt anonymisering).

Emnet er afgrænset til en oplevelse, der har berørt dem. Hvad dét betyder, er op til eleven selv.

Alle elevernes tekster printes, foldes og samles i en hat eller kasse. Eleverne trækker nu en tekst, der ikke må være deres egen og har 15 minutter til at forberede deres oplæsning af teksten. De skal fokusere på at videregive budskabet fra teksten: Hvordan har den beskrevne oplevelse berørt forfatteren af teksten?

Efter oplæsningerne samles op: Hvordan oplevede de oplæsningerne? Blev det tydeligt, hvad der var vigtigt i teksterne?. Hensigten med øvelsen er at få eleverne til at reflektere over, hvordan man gør og hvad der sker, når man læser en andens tekst op.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her