Lav en Obama

  • Tid: 10-15 minutter
  • Antal: 1-30
  • Udstyr: Ingenting
  • Forberedelse: Prøv på egen krop

Inspireret af Obamas gode kropsholdning på en talerstol er denne øvelse en gennemgang af hele kroppen for at finde frem til den gode kropsholdning.

Barack Obama er i stand til at bevare sin gode kropsholdning under en lang tale og bruger sine hænder og arme til at understrege pointer og favne sit publikum. Det er godt at lade sig inspirere af.

For at få god kontakt med hele kroppen fra gulvet og hele vejen op til toppen af hovedet er det vigtigt at finde en god ”grounding”. Det vil sige den gode kropsholdning og balance, der giver kroppen og stemmen den mest optimale mulighed for at yde det, den skal kunne, når man holder en tale eller laver øvelser.

Fødder

Start med at eleverne løber på stedet i 30 sekunder, gerne med højlydte tramp i gulvet, så kan forbindelsen mellem fødderne og gulvet mærkes mere tydeligt. Bed så eleverne om at stille sig med fødderne i hoftebreddes afstand og næsten parallelle fødder. De skal lægge vægten en lille smule frem på fødderne, uden at miste kontakten med hælen, da mange af os har tendens til at læne os tilbage, når vi står. Anklerne skal være løse.

Knæ

Spændte knæ forplanter sig op i hele kroppen og blokerer for det frie åndedræt. For at få løsnet op kan du bede eleverne spænde op i knæene og derpå give slip. Det skal bare være et lille bitte slip, der gør, at knæene ikke føles låste, men de må heller ikke blive så løse, at eleverne står og spænder i lårene med bøjede knæ.

Bækken

Bækkenet skal balanceres lige over benene, det må altså ikke være skudt fremad eller bagud. Den ”lade” kropsholdning har typisk et bækken, der er skudt frem, hvilket kan give spændte knæ og et voldsomt svaj i ryggen. (Et svaj er dog helt normalt for rygsøjlen, så forsøg ikke at vippe bækkenet så langt bagud, at svajet fuldstændig forsvinder.)

Rygsøjle

Bed eleverne forestille sig, at rygsøjlen bliver forlænget op og op, hele vejen gennem kroppen - som om den bliver strakt ud af en snor fra toppen af hovedet og op til loftet.

Eleverne skal ikke gøre noget aktivt, de skal blot tænke ryggen forlænget opad.

Skuldre

Bed eleverne om at lade skuldrene hænge frit, de skal ikke trækkes bagud eller hænge fremad, men de skal tænke sig til, at skuldrene bliver bredt ud til hver side. Der skal altså ikke gøres noget aktivt, da det kan føre til flere spændinger.

Nakke

Nakken skal, som ryggen, føles lige og lang. Eleverne må ikke have spændte nakkemuskler - de skal være bløde og afspændte. Det er vigtigt, at eleverne ikke begynder at stikke hagen frem, når de skal fokusere på nakken.

Hoved

Som med ryggen skal eleverne forestille sig en usynlig snor fra toppen af kraniet og op til loftet. Man skal forestille sig, at hovedet skal balancere helt oppe på toppen af rygsøjlen.

Ansigt

Bed eleverne slappe af i ansigtet. Slip kæben og lad tungen hvile i undermunden, den må ikke være presset op i ganen. Se lige frem.

Denne grundholdning er rar at starte ud med og kan, efter at eleverne har prøvet det nogle gange, give kroppen en mulighed for at huske den stående stilling, hvor den er i kontakt med gulvet. Det er ikke altid muligt for eleven at huske på det hele, når nervøsiteten spiller ind, og kammeraterne kigger - men den gode holdning starter altid i fødderne.

Så hvis begge fødder er placeret på jorden, knæene ikke er overstrakte og bækkenet balancerer på benene, så er der mulighed for at gøre ligesom Obama.

Se eksempelvis hans tale fra Berlin, 2008

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her