Improviseret interview

  • Tid: 15-60 minutter
  • Antal: 3-10
  • Udstyr: Ingen
  • Forberedelse: Ingenting

Her bliver eleverne sat til at tænke hurtigt og kreativt. Det træner evnen til at tilpasse sig situationen og "være på", samtidig mindsker øvelsen nervøsiteten for at skulle tale.

I denne øvelse skal du som underviser interviewe eleverne i fiktive situationer.
Alternativt kan en oplagt elev agere interviewer.

Sid i en halvcirkel rundt om den elev, der skal interviewes. Vedkommende får nu præsenteret sin situation (se nedenfor for idéer til situationer) og skal uden forberedelse svare på interviewerens spørgsmål. Lad herefter interviewet udvikle sig ved at trække en anden elev ind, som skal deltage i historien.

Eksempel:
Sig til den første elev: "Du er en moderne kunstner i New York og har lige åbnet din nyeste kunstudstilling. Hvorfor har verden brug for, at du udstiller alle de strømper, du har ejet, siden du var 5 år?" Supplér gerne med flere spørgsmål. Efter lidt tid inddrager du den anden elev: “Og her kommer din kæreste - hvor længe er det siden, I sidst så hinanden?”

Fortsæt med at stille kreative eller skøre spørgsmål, indtil du fornemmer, at øvelsen ikke kan trækkes længere.

Forslag til historiebegyndelser

  • Du er en moderne kunstner i New York og har lige åbnet din nyeste kunstudstilling. Hvorfor har verden brug for, at du udstiller alle de strømper, du har ejet, siden du var 5 år? [Den anden elev kan inkluderes som den stolte/irriterede kæreste eller den begejstrede kunstanmelder]
  • Du er undertøjsdesigner fra Paris, men har skiftet over til at designe nonnedragter. Hvad har du kunnet tage med dig over i din nye branche? [Den anden elev kan inkluderes som abbedissen, der har følt sig krænket over dragternes snit]
  • Du er fisker fra Thyborøn og er ude på din kutter. Hvad i alverden er det, du har fået i nettet? [Den anden elev kan inkluderes som skipper, der skal fortælle om fiskerens utraditionelle metoder]
  • Du er manager for en kendt forfatter, som lige nu er aktuel med en ny digtsamling. Den er blevet kaldt en ‘kontroversiel udgivelse’, fordi den består jo kun af blanke sider - hvad siger du umiddelbart til den anmeldelse? [Den anden elev kan inkluderes som forfatteren til digtsamlingen, der skal forklare sit valg]

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her