Impro-karrusel

  • Tid: 15-60 minutter
  • Antal: 3-10
  • Udstyr: Ingen
  • Forberedelse: Ingenting

Her bliver deltagerne sat til at tænke hurtigt og kreativt. Det træner evnen til at tilpasse sig situationen og kan gøre at eleverne bliver trænet i at være på - og dermed blive mindre nervøse over at skulle tale.

Vælg en elev og bed vedkommende træde frem på gulvet (alternativt kan I lave en cirkel, hvis I er mange). Vedkommende skal nu spille en scene, du præsenterer: se nedenfor for idéer til historiebegyndelser. Lad herefter historien udvikle sig ved at trække en anden elev ind, som skal deltage i historien.

Eksempel:

Sig til [første elev] “Du er en moderne kunstner i New York og har lige åbnet din nyeste kunstudstilling. Hvordan er du kommet på det kunstværk?”

Eleven kaster sig ud i et svar. Efter lidt tid inddrager du [anden elev]: “Se, her er din kæreste - hvor længe er det siden, I sidst så hinanden?”

Fortsæt med at stille kreative spørgsmål indtil du fornemmer at øvelsen ikke kan trækkes længere.

Forslag til historiebegyndelser:

  • Du er en moderne kunstner i New York og har lige åbnet din nyeste kunstudstilling. Hvordan er du kommer på det kunstværk? [Anden elev kan inkluderes som kæresten eller kunstanmelderen]
  • Du er undertøjsdesigner fra Paris, men har skiftet over til at designe nonnedragter. Hvad har du kunne tage med dig over i den nye branche, tænker du? [Anden elev kan inkluderes som abbedissen, der har følt sig krænket over dragternes snit]
  • Du er fisker fra Thyborøn og er ude på din kutter. Hvad i alverden er det, du har fået i nettet? [Anden elev kan inkluderes som skipper]
  • Du er en manager for en kendt forfatter, som lige nu er aktuel med en ny digtsamling. Den er blevet kaldt en ‘kontroversiel udgivelse’ - hvad siger du umiddelbart til den anmeldelse? [Anden elev kan inkluderes som forfatteren til digtsamlingen]

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her