Flyt stemmer! (for øvede)

  • Tid: 2-4 timer
  • Antal: 6-25
  • Udstyr: Gulvplads og fem kegler e.l.
  • Forberedelse: Vælg et emne/problemstilling

Formålet med denne øvelse er at gøre det visuelt tydeligt for eleverne, hvordan retorik og sprog kan flytte stemmer.

Øvelsen her anbefales som mulig afslutningsøvelse eller mod slutningen af et forløb, hvor eleverne er fortrolige med flere retoriske virkemidler. Selve øvelsen varer cirka 30 minutter.

To elever har enten på forhånd eller i starten af undervisningen meldt sig som talere. De skal gerne have omkring 60 minutter til at skrive deres tale indenfor det fastlagte emne.

Skab to talerstole eller -poster, som talerne skal stå ved. Placér fem genstande (kegler eller hvad I lige har) i en bred, lige linje på gulvet.

Keglerne markerer publikums opbakning:

  • Den første kegle betyder ”Meget enig/for”
  • Den anden betyder ”Måske enig/for”
  • Den tredje og midterste betyder ”I tvivl”
  • Den fjerde betyder ”Måske uenig/imod”
  • Den sidste kegle betyder ”Meget uenig/imod”.

Præsentér et emne eller problemstilling. Publikum (dvs. alle bortset fra de to talere) skal fysisk placere sig ved den kegle, der bedst udtrykker deres holdning til emnet. Notér antal enige/uenige osv.

De to talere har hver forberedt ca. tre minutters oplæg, som de holder for gruppen.

Publikum må til hver en tid flytte sig på ”enigheds-kontinuummet”, dvs. gå fra kegle til kegle, hvis de hører noget i talen, der påvirker deres holdning.

Efter de to taler afholdes ca. otte-ti minutters debatrunde med de to talere og med dig eller en elev som ordstyrer.

Under talerne har de to talere haft mulighed for at observere, hvad der virker på publikum, hvilket de nu kan bruge i debatrunden - her må publikum nemlig også flytte sig, og når de otte-ti minutter er ovre, vinder dén, der har flyttet flest stemmer.

Det er en fordel at vælge et emne, hvor folk faktisk er villige til at ændre mening og flytte sig.

Nedenfor er en liste med idéer - men brug gerne virkelige emner, I har diskuteret på skolen.

Forslag til emner:

  • Skal man fortælle børn, at julemanden ikke findes?

  • Må man fortælle børn, at isbilen ringer med klokken, fordi der er udsolgt?

  • Skal vi have kødfri mandag her på højskolen/gymnasiet?

  • Skal alle offentlige institutioner have kødfri mandag?

  • Skal prostitution være ulovligt?

  • Skal hash legaliseres?

  • Skal alle nyfødte automatisk registreres som organdonorer ved fødslen?

  • Hvad er bedst – gin&tonic eller rom&cola?

  • Hvad er bedst – bøger eller film?

  • Hvem er den bedste skurk - Darth Vader fra Star Wars eller Scar fra Løvernes Konge?

  • Er det vigtigt at være registreret medlem af et parti?

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her