Dartpilen (for øvede)

  • Tid: 5-15 minutter
  • Antal: 1-10
  • Udstyr: Ingenting
  • Forberedelse: Prøv på egen krop

Her lærer deltagerne at arbejde med at aktivere støtten i forskellige tonelejer, åbne op i kæbeleddet, bruge sine hænder og forbedre artikulationen.

Til denne øvelse skal man lære en kort remse: “mama – mih – mæh – marh – mårh – muh”

1. Frisbee

I første runde skal du bede eleverne stille sig i en positur, som om de skulle til at kaste en stak frisbees. Forklar dem at det - for at de kan få et godt frisbee-kast - kræver, at de kommer lidt ned i knæ og kan bruge både armen og rotationen i taljen til at få kraft i kastet.

For hver frisbee de kaster, siger de et af ordene fra remsen i et naturligt midtertoneleje - dog med lidt ekstra styrke. Første kast: “Mama” - andet kast: “Mih” - tredje kast: “Mæh” - osv. “Kastene” skal foretages flydende umiddelbart efter hinanden.

2. Hegnspæl

Nu skal vi ned i det dybe toneleje. Bed eleverne om at stille sig med en god bred og stabil fod- og hoftestilling, som om de skal til at støde en hegnspæl ned i jorden. Bed dem om at samle hænderne foran sig om den tykke, imaginære hegnspæl, mens de står med ret ryg og den brede fodstilling. Nu skal de sige remsen med kraft og dybde med ét ord per ‘stød’ i jorden med hegnspælen.

3. Rundbold

Nu gælder det det høje toneleje. Eleverne skal forestille sig, at de skal give en bold op til rundbold. Det kræver, at de kommer godt ned i knæ, hvorfra de kan skubbe opad med benene og “kaste bolden op i luften". Bed dem sige remsen - et ord per kast - i et højt toneleje.

4. Dartpilen

Her skal vi have fat i kernen af elevernes stemmer. Bed dem om at lade som om at de skal ramme plet med en dartpil - både fysisk og med deres stemme. De skal have fat i deres stemme, hvor den finder sig allerbedst tilpas - der hvor de har allermest kerne og styrke. Med en god stabil “dart-benstilling” skyder de både den imaginære dartpil og ordene i remsen afsted - et ord per kast.

Hvis en elev har tendens til at tale svagt, kan du foreslå, at han/hun skal forestille sig at lave aktiviteterne sammen med deres næsten døve bedstemor, som skal kunne høre remsen for at være med.

Det kan være en fordel at have lavet Chokoladeskildpadden (link) før Dartpilen. Så falder det eleverne mere naturligt at have en ret positur og intuitivt bruge hoftekippet i de forskellige stemmeleje-positioner (når man kipper med hoften, føles det som om, man skubber sit køn fremad og opad. Her bliver især de nederste mavemuskler, og hermed støtten, aktiveret).

Man kan tilpasse øvelsen efter holdets størrelse og efter elevernes iver efter at sige sære lyde. Lav enten øvelsen synkront sammen med hele holdet, eller introducér til øvelsen, hvorefter de udfører den i grupper med 4-6 elever i hver - gerne synkront. Øvelsen kan også laves med en call-response funktion, hvor du “smider første frisbee” og siger “Mama”, eleverne gør det samme, du fortsætter direkte over i “Mih”, de gør det samme, og så fremdeles.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her