Buddhisten på Amager

  • Tid: 3-7 minutter
  • Antal: 1-50
  • Udstyr: Ingenting
  • Forberedelse: Prøv på egen krop

God til at varme stemmen og kroppen op, åbne halsen og afspænde struben. Øvelsen hjælper med at placere klangen det rigtige sted, så stemmen lyder af mere.

Buddisten samler bækkenvippet fra Chokoladeskildpadden og åndedrættet fra Badebolden, så prøv eventuelt disse øvelser først.

Øvelsen kan enten laves stående op ad en væg eller stående frit på gulvet.

Op ad væggen:

Bed eleverne stille sig tæt op ad en væg. Knæene skal være bøjede, og fødderne skal være placeret et lille skridt ud fra væggen. Det er ikke vigtigt, om deres hoveder rører væggen; du skal dog være opmærksom på, at deres hoveder skal ”balancere” på toppen af rygsøjlen, som om en usynlig snor ovenpå på hovedet holder det lige. Eleverne skal have følelsen af at sidde på en usynlig barstol.

Eleverne skal nu aktivere det vip i bækkenet, der beskrives i øvelsen Chokoladeskildpadden. Skildpadden skal mases, mens eleverne siger ”haamaaa”. Det lyder, som når man siger Amager - bare med et H foran: ”H’Ama’r” - eller leder tankerne hen på en flok buddhister.

Start stemmen i en dyb, behagelig tone. Eleverne skal begynde at vippe bækkenet, når de går fra at sige et ”h” til det første ”a”. Så samler de læberne til et ”m”, og når de kan mærke at deres overkæber vibrerer, holder de lyden et par sekunder mere og åbner så igen munden for at sige et ”a”.

Man kan få eleverne til at forestille sig, at de er ved lægen og bliver bedt om at gabe op, mens de siger ‘haaaa'. De skal altså åbne kæben nedad med undermunden. Tungen ligger fladt og afslappet, for at lægen kan kigge ned i halsen. Den vigtige bevægelse her er, at underkæben har en bevægelse nedad.

Fra 'haaaa' skal eleverne langsomt lukke munden og fortsætte med en 'mmmm' lyd, som de skal placere forrest i munden - det skal føles, som om det summer lidt i læberne.

Er det svært med placeringen af lyden, kan det hjælpe at karikere: f.eks. ved at karikere måden, nogle laver trutmund, når de skal tage selfie. Så vil de med garanti kunne mærke det.

Slutteligt overgår de i en blød overgang til 'aaaaaa' igen - altså halslæge-besøget.

Når eleverne har fået de karikerede øvelser ind og mærker, hvordan det føles, så få dem tilbage i de mere afslappede og korrekte udførelsesformer, idet karikaturerne ligger i nogle yderpositioner, der kan få eleverne til at spænde lidt op. Meningen er også at slappe af i de respektive led.

Når eleverne kipper/vipper bækkenet ind mod væggen, skal de samtidig stramme op i bækkenbunden og forestille sig, at der er et helt åbent rør hele vejen fra bækkenbunden og op til læberne.

De skal holde ”H’Ama’r” så længe, det er behageligt. Det er individuelt, hvor længe tonen kan holdes. Bagefter skal de lade bækkenet vippe tilbage i udgangspositionen.

Samtidig sker der det, at den næste indånding automatisk kommer helt ned i maven.

Stående frit på gulvet

Øvelsen kan også laves stående frit ude på gulvet. Læs øvelsen som den er beskrevet herover, men bed deltagerne stille sig frit på gulvet i stedet. Her skal eleverne sørge for at stå med let spredte ben og skal nu forestille sig, at de har to tunge indkøbsposer i hver hånd. Øvelsen med at knuse en chokoladeskilpadde er dermed ikke en del af øvelsen.

Deltagerne skal gå ned i knæ og starter med at sige et langt og tydeligt ”H’Ama’r”, mens de langsomt strækker knæene og stadig har følelsen af tunge arme på grund af poserne.

Husk at gøre eleverne opmærksomme på at gøre ryggen lang og holde hovedet i balance oven på rygsøjlen - og at lade eleverne holde pause mellem deres ”H’Ama’r”, da der ellers er risiko for, at de føler ubehag eller ligefrem besvimer.

Øvelsen kan udføres liggende, på alle fire, stående eller liggende på siden. Øvelsen beskrives her stående, da det er den position, der er nemmest at lave i hverdagen.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her