Badebolden

  • Tid: 5-10 minutter
  • Antal: Ubegrænset
  • Udstyr: Ingenting
  • Forberedelse: Prøv på egen krop

Denne øvelse træner det naturlige, dybe åndedræt, der understøtter stemmen. Øvelsen er også god mod nervøsitet!

Alle skal stå med fødderne solidt plantet i gulvet med en hoftebreddes afstand. Bed eleverne placere hænderne lige under ribbenene: begynd ved bunden af brystbenet og følg med begge hænder ribbenene ned til det nederste, hvor hænderne placeres. Alle puster helt ud, mens de siger lyden “ksssss”.

Bed eleverne mærke, hvordan ribbenene bevæger sig indad, og taljen bliver så tynd som muligt, samtidig med at brystet holdes opad og ryggen holdes lang. Hold spændingen et øjeblik efter den sidste luft er blæst ud. Mærk hvordan mavemusklerne spænder. Giv nu slip på muskelspændingen og mærk med hænderne, hvordan maven helt automatisk ‘buler ud’ (som en badebold, der pustes lynhurtigt op!). Øvelsen bliver helt naturligt afsluttet med et suk.

Når luften helt af sig selv strømmer ned i den dybe del af lungerne, så udvider maven sig for at give plads. Det hedder "det reflektoriske slip". Gentag øvelsen et par gange, men husk at holde pauser, så der ikke er nogen, der besvimer!.

Efterhånden kan man udføre øvelsen uden hænder i siden og uden at sige “ksss” højt på udåndingen. På den måde kan man lave øvelsen, lige før man "går på", og uden at publikum lægger mærke til det. Øvelsen er nemlig rigtig god til at mindske nervøsitet og hjælper kroppen til at slappe af. Nervøsitet og åndedræt er tæt forbundet, og ved at afslappe vejrtrækningen, kan man afslappe kroppen og derved blive mindre nervøs.

Pudsigt nok er det ikke en god idé at lave en kæmpe indånding, lige inden man skal holde en tale. Selvom det kræver luft at tale bliver man helt oppustet og anspændt af at lave en stor indånding. Hvis man i stedet laver "pust ud - slip - pust ud", træner man kroppen i at trække vejret automatisk og økonomisk, og samtidig bliver man mindre nervøs!

Hvis eleverne har svært ved at få vejrtrækningen til at komme helt af sig selv, kan I med fordel lave øvelsen liggende på ryggen eller på alle fire. Liggende på ryggen slapper man typisk mere af, og på alle fire hjælper tyngdekraften maven til at 'bule ud', når man slipper spændingen.

Nysgerrig på retorikken? Dyk ned i vores praktiske øvelser.

Find mange flere øvelser og fagartikler her